دوره 5، شماره 57، اسفند 1401، صفحات 1 - 15
نویسندگان : راحله سالاری * و سمیه درویش زاده و ملیحه ایرندگانی و شهناز محمودزهی

چکیده :
استفاده افراطی دانش‌آموزان از فضای مجازی به بهانه آموزش مجازی در دوران کرونا سبب شد که در دوران پساکرونا نیز این استفاده افراطی ادامه داشته باشد. این مسئله در حالی است که دانش‌آموزان ایرانی تا قبل از شیوع ویروس کرونا به هیچ عنوان آموزش‌های لازم جهت استفاده صحیح از فضای مجازی را در مدارس دریافت نکرده بودند، بنابراین پژوهش حاضر با با هدف آموزش و ترغیب دانش‌آموزان به استفاده صحیح از فضای مجازی و رعایت حدود دوستی در استفاده از فضای مجازی در دوران پساکرونا اجرا شده است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع اقدام‌پژوهی بود. جامعه‌آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان شهرستان زاهدان بود که از این میان تعداد 31 نفر دانش‌آموز پایه ششم آموزشگاه هاجر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز اقدام پژوهی از 1- نظرسنجی از والدین دانش‌آموزان در مورد چگونگی استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی 2- مشاهده رفتار دانش‌آموزان در شبکه شاد 2- نظرسنجی از والدین در مورد میزان استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی 4- مصاحبه با کادر آموزشی و 5- پیشینه پژوهش و منابع موجود استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده با کمک متخصصان و کارشناسان، 3 اقدام راهبردی و 36 زیرمؤلفه متناسب با اطلاعات بدست آمده، طراحی و برای دانش‌آموزان پایه ششم آموزشگاه هاجر به اجرا درآوردیم. پس از 52 روز از اجرای راهکارهای اجرا شده، نتایج شواهد 2 و مقایسه آن با شواهد 1 نشان داد که راهکارها و آموزش‌های ارائه شده کاملاً اثرگذار بوده است و این آموزش‌ها باعث استفاده صحیح از فضای مجازی و رعایت حد و حدود دوستی توسط دانش‌آموزان پایه ششم آموزشگاه هاجر شده است.

کلمات کلیدی :
فضای مجازی، حدود دوستی، پساکرونا، دانش‌آموزان


مشاهده مقاله
424
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۱ مهر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۱ آذر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۰ اسفند ۲۰۲۲