دوره 2، شماره 10، فروردین 1398، صفحات 23 - 30
نویسندگان : آرش مرادیان * و فرشته خدایی

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر مشاوره گروهی راه‌حل محور بر میزان ابراز وجود در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان مهران انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و بر اساس طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، با گروه گواه بود و جامعه آماری پژوهش عبارت بود از دانش آموزان پسر دبیرستان‌های شهرستان مهران که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان که در پرسشنامه ابراز وجود (قاطعیت) گمبریل و ریچی پایین‌ترین نمرات را کسب کرده بودند انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس صورت گرفت و نتایج نشان داد که مشاوره گروهی راه‌حل محور بر ابراز وجود اثر مثبت و معناداری داشت. بر این اساس می‌توان گفت مشاوره گروهی راه‌حل محور می تواند به بهبود سطح ابراز وجود دانش آموزان کمک کند.

کلمات کلیدی :
آموزش گروهی راه‌حل محور، ابراز وجود