دوره 5، شماره 48، خرداد 1401، صفحات 213 - 226
نویسندگان : ناهیده ابی زاده نیاری *

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای فراشناخت با سلامت روان دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی95-94 بودند، که براساس آن تعداد 379 نفر به روش نمونه گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب و با تکمیل پرسشنامه های مربوط مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل داده‏ها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافته‏ها نشان داد که مولفه‏های کارکرد اجتماعی، علائم افسردگی و سلامت روانی کل با مولفه تضاد شناختی، رابطه منفی و با باورهای مثبت، رابطه مثبت و معنی داری دارند. (05/0>P). علاوه براین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفه‏های سلامت روانی به‌طور همزمان 31/0 از تغییرات «سلامت روان » آزمودنی‏ها را تبیین می‏کنند. (0001/0p<). بنابراین می توان گفت عدم برخورداری از سلامت روانی مناسب و باورهای نامناسب فراشناختی موجب بدتر شدن وضعیت تحصیلی دانش آموزان می‏گردد، لذا توجه به این متغیرها در دانش‏آموزان با برگزاری کلاس‏های آموزشی و درمانی در جهت بهبود سلامت روانی، و باورهای فراشناختی دانش‏آموزان مقاطع مختلف تحصیلی ضروری است.

کلمات کلیدی :
باورهای فراشناختی، سلامت روان، دانش آموزان دختر


مشاهده مقاله
500
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۳ شهریور ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۳ دی ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۰۶ تیر ۱۴۰۱