بررسی رابطه باورهای فرا شناخت با سلامت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
دوره 5، شماره 48، خرداد 1401، صفحات 213 - 226
نویسندگان : ناهیده ابی زاده نیاری *
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای فراشناخت با سلامت روان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی95-94 بودند، که براساس آن تعداد 379 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با تکمیل پرسشنامه های مربوط مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل دادهها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافتهها نشان داد که مولفههای کارکرد اجتماعی، علائم افسردگی و سلامت روانی کل با مولفه تضاد شناختی، رابطه منفی و با باورهای مثبت، رابطه مثبت و معنی داری دارند. (05/0>P). علاوه براین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفههای سلامت روانی بهطور همزمان 31/0 از تغییرات «سلامت روان » آزمودنیها را تبیین میکنند. (0001/0p<). بنابراین می توان گفت عدم برخورداری از سلامت روانی مناسب و باورهای نامناسب فراشناختی موجب بدتر شدن وضعیت تحصیلی دانش آموزان میگردد، لذا توجه به این متغیرها در دانشآموزان با برگزاری کلاسهای آموزشی و درمانی در جهت بهبود سلامت روانی، و باورهای فراشناختی دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی ضروری است.
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای فراشناخت با سلامت روان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی95-94 بودند، که براساس آن تعداد 379 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با تکمیل پرسشنامه های مربوط مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل دادهها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافتهها نشان داد که مولفههای کارکرد اجتماعی، علائم افسردگی و سلامت روانی کل با مولفه تضاد شناختی، رابطه منفی و با باورهای مثبت، رابطه مثبت و معنی داری دارند. (05/0>P). علاوه براین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفههای سلامت روانی بهطور همزمان 31/0 از تغییرات «سلامت روان » آزمودنیها را تبیین میکنند. (0001/0p<). بنابراین می توان گفت عدم برخورداری از سلامت روانی مناسب و باورهای نامناسب فراشناختی موجب بدتر شدن وضعیت تحصیلی دانش آموزان میگردد، لذا توجه به این متغیرها در دانشآموزان با برگزاری کلاسهای آموزشی و درمانی در جهت بهبود سلامت روانی، و باورهای فراشناختی دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی ضروری است.
کلمات کلیدی :
باورهای فراشناختی، سلامت روان، دانش آموزان دختر
باورهای فراشناختی، سلامت روان، دانش آموزان دختر
مشاهده مقاله
486
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۳ شهریور ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۳ دی ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۰۶ تیر ۱۴۰۱