تأثیر آموزش هوش هیجانی بر میزان شادي مادران دانش آموزان مدارس ابتدایی
دوره 6، شماره 64، مهر 1402، صفحات 147 - 166
نویسندگان : نسرین سعیدی فرید * و پریوش جعفری
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر میزان شادي مادران دانش آموزان منطقه ٢ تهران اجرا شد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش از بین دبستان هاي منطقه ٢ تهران، دبستان غیر دولتی پسرانه روح اﷲ با توجه به امکان اجراي پژوهش انتخاب شد. ازبین کلیه مادران مدرسه ي مورد نظر یک نمونه ي ٤٤ نفري به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. سپس پس از اجراي پیش آزمون از بین ٤٤ نفر، به طور تصادفی ساده ٢٢نفر در گروه آزمایش و ٢٢ نفر در گروه کنترل قرار داده شدند.گروه آزمایش در شش جلسه ي ١٥٠ دقیقه اي آموزش هوش هیجانی، به مدت یک و نیم ماه شرکت نمودند و براي گروه کنترل هیچ مداخله اي صورت نگرفت. بعد از اتمام آموزش، پس آزمون براي هر دو گروه اجرا شد. داده هاي پژوهش از طریق اجراي پرسشنامه ي هوش هیجانی برادبري و گریوز (برادبري و گریوز، ١٣٩١) و پرسشنامه ي هنجار یابی شده آکسفورد (علی پور و نور بالا، ١٣٧٨) جمع آوري شد. داده هاي جمع آوري شده از طریق آزمون t گروههاي زوجی، تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر میزان شادي مادران به طور معنا داري مؤثر بوده است. به علاوه، آموزش هوش هیجانی بر افزایش تک تک ابعاد شادي (خلق مثبت، سلامتی، کارآمدي، عزت نفس، رضایت از زندگی)، تأثیر معناداري داشته است. هم چنین یافته هاي نتایج نشان داد که در هوش هیجانی افراد قبل و بعد از آموزش در سطح (p<0/05) تفاوت معناداري وجود داشت. مادرانی که هوش هیجانی بالایی دارند در شناخت و به کارگیري صحیح هیجانات خود و کودکانشان، توانایی پیش بینی وقایع و مقابله با موقعیت هاي استرسزا، مدیریت روابط و برانگیختن خود بسیار خوب عمل می کنند نتیجه اعمال چنین رفتارهایی، بهبود عملکرد و افزایش کارآمدي آنها در خانواده است.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر میزان شادي مادران دانش آموزان منطقه ٢ تهران اجرا شد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش از بین دبستان هاي منطقه ٢ تهران، دبستان غیر دولتی پسرانه روح اﷲ با توجه به امکان اجراي پژوهش انتخاب شد. ازبین کلیه مادران مدرسه ي مورد نظر یک نمونه ي ٤٤ نفري به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. سپس پس از اجراي پیش آزمون از بین ٤٤ نفر، به طور تصادفی ساده ٢٢نفر در گروه آزمایش و ٢٢ نفر در گروه کنترل قرار داده شدند.گروه آزمایش در شش جلسه ي ١٥٠ دقیقه اي آموزش هوش هیجانی، به مدت یک و نیم ماه شرکت نمودند و براي گروه کنترل هیچ مداخله اي صورت نگرفت. بعد از اتمام آموزش، پس آزمون براي هر دو گروه اجرا شد. داده هاي پژوهش از طریق اجراي پرسشنامه ي هوش هیجانی برادبري و گریوز (برادبري و گریوز، ١٣٩١) و پرسشنامه ي هنجار یابی شده آکسفورد (علی پور و نور بالا، ١٣٧٨) جمع آوري شد. داده هاي جمع آوري شده از طریق آزمون t گروههاي زوجی، تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر میزان شادي مادران به طور معنا داري مؤثر بوده است. به علاوه، آموزش هوش هیجانی بر افزایش تک تک ابعاد شادي (خلق مثبت، سلامتی، کارآمدي، عزت نفس، رضایت از زندگی)، تأثیر معناداري داشته است. هم چنین یافته هاي نتایج نشان داد که در هوش هیجانی افراد قبل و بعد از آموزش در سطح (p<0/05) تفاوت معناداري وجود داشت. مادرانی که هوش هیجانی بالایی دارند در شناخت و به کارگیري صحیح هیجانات خود و کودکانشان، توانایی پیش بینی وقایع و مقابله با موقعیت هاي استرسزا، مدیریت روابط و برانگیختن خود بسیار خوب عمل می کنند نتیجه اعمال چنین رفتارهایی، بهبود عملکرد و افزایش کارآمدي آنها در خانواده است.
کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، شادی، آموزش، دانش آموزان.
هوش هیجانی، شادی، آموزش، دانش آموزان.
مشاهده مقاله
263
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۸ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ آبان ۱۴۰۲