دوره 4، شماره 36، خرداد 1400، صفحات 209 - 219
نویسندگان : سیدنورالدین بهروزی نیک *

چکیده :
در سال های اخیر توجه به نقش مدیران به عنوان رهبر آموزشی و مهم ترین عامل تغییر و تحول در برنامه های تعلیم و تربیت سبب شده که کار برنامه ریزان آموزش مدیران زیر سوال قرار گیرد و برنامه ریزان به جست و جوی رویکرد های کارآمدتر برای آماده سازی مدیران بپردازند. که در این بین مدیریت آموزش متوسطه از آنجا که دوره ای بین آموزش عمومی و آموزش عالی می باشد ضروری بنظر می رسد. آموزش متوسطه مرحله ای از آموزش و پرورش است که طی آن دانش آموزان جوان به افرادی مستقل و مسئول تبدیل می شوند و در این مقطع علم و مهارت لازم جهت ورود به زندگی آینده را کسب می نمایند. که در این بین برخی از راهکارها جهت سیاستگذاری و مدیریت این دوره در سطح ادارات با تاکید بر استان خوزستان که یک استان دو زبانه است عبارتند از: 1- ارتقای جایگاه علمی دانش آموزان در آزمون های نهایی و کنکور، 2- توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش. 3- افزایش پوشش تحصیلی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل بویژه دانش آموزان دختر. 4- بهبود کیفیت مدیریت آموزشگاهی. 5- تقویت بنیه علمی دانش آموزان جهت کسب رتبه های ملی و بین المللی. 6- تقویت نظارت آموزشی با رویکرد بالینی و توانمندسازی گروه های آموزشی. 7- ارتقای کمی و کیفی پژوهش سراها و انجمن های علمی دانش آموزی. 8- ارتقای مشارکت پذیری ارکان مدرسه در آموزشگاه. که هر کدام با تفصیل بیشتری در ذیل می آیند.

کلمات کلیدی :
تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش متوسطه خوزستان، راهکارها، تقویت.


مشاهده مقاله
811
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۸ بهمن ۱۳۹۹
تاریخ ریوایز
۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۱۸ خرداد ۱۴۰۰