دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 33 - 51
نویسندگان : ناهید شفیعی * و لیلا گنجی و زهرا محمودی

چکیده :
هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی گرایش به یادگیری مادام‌العمربراساس اشتیاق تحصیلی و انعطاف‌پذیری شناختی دربین دانشجویان ارشد دانشگاه آزادواحد علوم تحقیقات تهران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات در نیمسال تحصیلی اول ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ بودند و بر حسب جدول مورگان به تعداد ۳۷۷ نفر به صورت روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها کتابخانه‌ای و میدانی بود و ازپرسشنامه‌های گرایش به یادگیری مادام‌العمر شفیعی و عربانی دانا(۱۳۹۸)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد،پاریس(۲۰۰۴) و انعطاف‌پذیری شناختی مارتین و روبین(۱۹۹۵) استفاده شد. برای تحلیل ها از روش‌های آماری میانگین، انحراف معیار، کجی، کشیدگی و نمودار، ضریب آلفای کرونباخ، آزمون کالموگراف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چندمتغیری و مقایسه‌های زوجی بنفرونی استفاده شد. نتایج بررسی همبستگی نشان داد بین انعطاف‌پذیری شناختی و اشتیاق تحصیلی با گرایش به یادگیری مادام‌العمرو رابطه معنا دار وجود دارد واشتیاق تحصیلی و انعطاف‌پذیری شناختی مولفه های گرایش به یادگیری مادام‌العمردانشجویان را پیش‌بینی می کنند.همچنین مولفه های اشتیاق تحصیلی پیش‌بینی کننده گرایش به یادگیری مادام‌العمردانشجویان بودندو بین مولفه های انعطاف‌پذیری شناختی با گرایش به یادگیری مادام‌العمر رابطه معنی‌دار وجود داشت.اثر تعاملی جنسیت × رشته × ترم بر اشتیاق تحصیلی معنی‌دار بود اما بر گرایش به یادگیری مادام‌العمر و انعطاف‌پذیری شناختی معنی‌دار نیست. همچنین اثر اصلی سن بر گرایش به یادگیری مادام‌العمر و اشتیاق تحصیلی معنی‌دار است؛ اما بر انعطاف‌پذیری شناختی معنی‌دار نیست.

کلمات کلیدی :
گرایش به یادگیری مادام العمر، اشتیاق تحصیلی، انعطاف‌پذیری شناختی


مشاهده مقاله
223
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ دی ۱۴۰۲