کارکرد تدریس معلمان به شیوه مشارکتی (همیاری) بر رشد جنبههای تربیتی، اخلاقی و روانی دانش آموزان: مروری سیستماتیک
دوره 6، شماره 64، مهر 1402، صفحات 133 - 146
نویسندگان : نرمین فرجی *
چکیده :
یکی از عواملی که نقش بسزایی در میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد، روشهای تدریس معلمان است. امروزه شیوههای تدریس سنتی به دلیل انتقال معلومات از ذهن معلم به یادگیرندگان و نقش خنثی دانشآموزان در کلاس، ناکامی از حصول اهداف را در پی داشته است. یکی از روشهای نوین آموزشی که نقش مداخلهگرانه دانشآموزان در فعالیتهای کلاسی را به شدت افزایش میدهد و باعث رشد یادگیری آنها در کلاس درس میشود، یادگیری مشارکتی (همیاری) است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکرد تدریس معلمان به شیوه مشارکتی در رشد جنبههای تربیتی، اخلاقی و روانی دانشآموزان انجام گرفت. از آنجا که تاکنون مطالعات متنوعی در نقاط مختلف کشور انجام شده است، بررسی دقیق موضوع و جمعبندی نهایی در این زمینه ضروری به نظر میرسد. در این مطالعه مروری کلیدواژههای فارسی شامل؛ روش تدریس مشارکتی (همیاری)، جایگاه یادگیری مشارکتی در مدارس، مزایای یادگیری مشارکتی، تدریس مشارکتی و کیفیت یادگیری، تدریس مشارکتی و رشد اخلاقی دانشآموزان، تدریس مشارکتی و سلامت روانی دانشآموزان به همراه معادلهای انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتی مگیران، گوگل اسکالر، اسآیدی، ساینس دایرکت و پابمد جستجو شدند. نتایج مطالعات مختلف نشان دادند یادگیری مشارکتی باعث رشد جنبههای تربیتی (پیشرفت تحصیلی، کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری)، اخلاقی (مهارت و رفتارهای اخلاقی) و روانی (کاهش آسیب روانشناختی، افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس، افزایش انگیزش) میشود.
یکی از عواملی که نقش بسزایی در میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد، روشهای تدریس معلمان است. امروزه شیوههای تدریس سنتی به دلیل انتقال معلومات از ذهن معلم به یادگیرندگان و نقش خنثی دانشآموزان در کلاس، ناکامی از حصول اهداف را در پی داشته است. یکی از روشهای نوین آموزشی که نقش مداخلهگرانه دانشآموزان در فعالیتهای کلاسی را به شدت افزایش میدهد و باعث رشد یادگیری آنها در کلاس درس میشود، یادگیری مشارکتی (همیاری) است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکرد تدریس معلمان به شیوه مشارکتی در رشد جنبههای تربیتی، اخلاقی و روانی دانشآموزان انجام گرفت. از آنجا که تاکنون مطالعات متنوعی در نقاط مختلف کشور انجام شده است، بررسی دقیق موضوع و جمعبندی نهایی در این زمینه ضروری به نظر میرسد. در این مطالعه مروری کلیدواژههای فارسی شامل؛ روش تدریس مشارکتی (همیاری)، جایگاه یادگیری مشارکتی در مدارس، مزایای یادگیری مشارکتی، تدریس مشارکتی و کیفیت یادگیری، تدریس مشارکتی و رشد اخلاقی دانشآموزان، تدریس مشارکتی و سلامت روانی دانشآموزان به همراه معادلهای انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتی مگیران، گوگل اسکالر، اسآیدی، ساینس دایرکت و پابمد جستجو شدند. نتایج مطالعات مختلف نشان دادند یادگیری مشارکتی باعث رشد جنبههای تربیتی (پیشرفت تحصیلی، کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری)، اخلاقی (مهارت و رفتارهای اخلاقی) و روانی (کاهش آسیب روانشناختی، افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس، افزایش انگیزش) میشود.
کلمات کلیدی :
یاددهی و یادگیری، تدریس مشارکتی، کیفیت یادگیری، رفتار اخلاقی، دانش آموزان
یاددهی و یادگیری، تدریس مشارکتی، کیفیت یادگیری، رفتار اخلاقی، دانش آموزان
مشاهده مقاله
275
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۷ تیر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ آبان ۱۴۰۲