دوره 5، شماره 55، دی 1401، صفحات 41 - 53
نویسندگان : رضا حسین بر * و مهران رجبی و عبدالمجید ایمانی

چکیده :
هدف تحقيق حاضر، بررسي رابطة بين هوش هيجاني و روحیه كارآفريني دانشجويان بود. تحقيق، توصيفي از نوع همبستگي و از لحاظ هدف، كاربردي بود كه به صورت ميداني اجرا شد. جامعة آماري، دانشجويان دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان (n=850) بودند. تعداد نمونة آماري براساس فرمول كوكران 265 نفر به دست آمد. نحوه نمونه گيري به صورت تصادفي ساده بود. ابزار گردآوري داده ها شامل پرسشنامة هوش هيجاني بار – آن (2006) و پرسشنامۀ هوشمندان مقدم و همکاران(1390) بود. پایایی دروني هر دو پرسشنامه از طريق آلفاي كرونباخ، به ترتيب %78 و %88 بود. براي تحليل داده ها از آمار توصیفی (فراواني، درصد فراواني، ميانگين و انحراف معيار( و آمار استنباطي ( كولموگروف – اسميرنف، ضريب همبستگي اسپيرمن و رگرسيون چندگانة گام به گام ) استفاده شد. نتايج آزمون همبستگي نشان داد كه بين هوش هيجاني و روحیه کارآفرینی دانشجويان، همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد(r= 0/537). همچنين بين چهار مولفه مهارت های درون فردی (r=0/471)، مهارت های بین فردی (r=0/718)، قابلیت انطباق (r=0/508) و خلق عمومی (r=0/528) با روحیه كارآفريني رابطة معناداري وجود دارد. نتايج تحليل رگرسيون چندگانة گام به گام نشان داد كه از بين پنچ مولفه هوش هيجاني، مولفه هاي مهارت های درون فردی (R=0/840)، مهارت های بین فردی(R=0/821)، قابلیت انطباق (R=0/853) و خلق عمومی (R=0/921) پيش بيني روحیه کارآفرینی را دارند . به نظر ميرسد از طريق آموزش هاي لازم، می توان هوش هيجاني و در نتيجة آن روحیه كارآفريني دانشجويان را ارتقا بخشيد..

کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، روحیه کارآفرینی، دانشجو


مشاهده مقاله
412
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۰ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۷ مهر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۱