نقش میانجیگری کمال گرایی مثبت و منفی و ارزیابی شکست در عملکرد بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان دختر 13-16سال
دوره 5، شماره 54، آذر 1401، صفحات 159 - -1171
نویسندگان : فاطمه نورانی * و محمد محمدی پور
چکیده :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی برازش مدل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس عزت نفس با نقش میانجی کمال گرایی مثبت و منفی و ارزیابی شکست در عملکرد دانش آموزان دختر 13-16سال بوده است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش آموزان دختر 13-16 سال مدارس شهرستان درگز در سال تحصیلی 1400-1401 بود. نمونه گیری تصادفی خوشه ای و شامل 300 دانش آموز تشکیل دادند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل محاسبه معدل سال تحصیلی 1400-1401 برای سنجش پیشرفت تحصیلی، استفاده از پرسشنامه عزت نفس دانش آموزان60 سوالی پپ و همکاران)، پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی تریShort. داده ها با استفاده از نرم افزار آمار25 Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مدل یابی معادلات ساختاری جهت تحلیل داده ها استفاده گردید.یافته ها: مدل پیشنهاد شده از طریق مدل یابی معادلات ساختاری بررسی شد. مدل ساختاری تحقیق دارای برازش بود. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود کمال گرایی مثبت و منفی و ارزیابی شکست در عملکرد بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان دختر 13-16 سال، نقش میانجیگری دارد. پیشنهاد می شود این پژوهش بر روی جمعیت های دیگر اجرا شود.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی برازش مدل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس عزت نفس با نقش میانجی کمال گرایی مثبت و منفی و ارزیابی شکست در عملکرد دانش آموزان دختر 13-16سال بوده است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش آموزان دختر 13-16 سال مدارس شهرستان درگز در سال تحصیلی 1400-1401 بود. نمونه گیری تصادفی خوشه ای و شامل 300 دانش آموز تشکیل دادند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل محاسبه معدل سال تحصیلی 1400-1401 برای سنجش پیشرفت تحصیلی، استفاده از پرسشنامه عزت نفس دانش آموزان60 سوالی پپ و همکاران)، پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی تریShort. داده ها با استفاده از نرم افزار آمار25 Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مدل یابی معادلات ساختاری جهت تحلیل داده ها استفاده گردید.یافته ها: مدل پیشنهاد شده از طریق مدل یابی معادلات ساختاری بررسی شد. مدل ساختاری تحقیق دارای برازش بود. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود کمال گرایی مثبت و منفی و ارزیابی شکست در عملکرد بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان دختر 13-16 سال، نقش میانجیگری دارد. پیشنهاد می شود این پژوهش بر روی جمعیت های دیگر اجرا شود.
کلمات کلیدی :
پیشرفت تحصیلی، عزت نفس، کمال گرایی مثبت، کمال گرایی منفی، ارزیابی شکست در عملکرد
پیشرفت تحصیلی، عزت نفس، کمال گرایی مثبت، کمال گرایی منفی، ارزیابی شکست در عملکرد
مشاهده مقاله
291
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۲ مهر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۳۰ آذر ۱۴۰۱