مقایسه حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاق و تجارب حافظه بر اساس دستبرتری در دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر کرمانشاه
دوره 7، شماره 75، شهریور 1403، صفحات 94 - 105
نویسندگان : نرگس بهمنی * و یدالله خرم آبادی
چکیده :
این پژوهش با هدف مطالعه و مقایسه حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاقبارآور و تجارب حافظه بر اساس دستبرتری در دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر کرمانشاه انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع علّیمقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با تعداد ۱۳۴۰۹ نفر بود که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۷۳ نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشهای چندمرحلهای در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامهی استاندارد دستبرتری آنت (۱۹۷۰)، حساسیت پردازش حسی عطاری و همکاران (۱۴۰۱)، تخیل لیانگ، سو، چانگ و لین (۲۰۱۲) و تجارب حافظه سوتین و لوچتی (۲۰۱۶) بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه متغیر حساسیت پردازش حسی، تخیل خلاقبارآور و تجارب حافظه در دانشآموزان راستدست و چپدست دارای تفاوت معنادار با یکدیگر هستند. تخیل خلاقبارآور و تجارب حافظه در میان دانشآموزان دختر راستدست بیشتر از چپدست بود، ولی حساسیت پردازش حسی در میان دانشآموزان دختر چپدست بیشتر از دانشآموزان راستدست بود.
این پژوهش با هدف مطالعه و مقایسه حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاقبارآور و تجارب حافظه بر اساس دستبرتری در دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر کرمانشاه انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع علّیمقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با تعداد ۱۳۴۰۹ نفر بود که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۷۳ نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشهای چندمرحلهای در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامهی استاندارد دستبرتری آنت (۱۹۷۰)، حساسیت پردازش حسی عطاری و همکاران (۱۴۰۱)، تخیل لیانگ، سو، چانگ و لین (۲۰۱۲) و تجارب حافظه سوتین و لوچتی (۲۰۱۶) بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه متغیر حساسیت پردازش حسی، تخیل خلاقبارآور و تجارب حافظه در دانشآموزان راستدست و چپدست دارای تفاوت معنادار با یکدیگر هستند. تخیل خلاقبارآور و تجارب حافظه در میان دانشآموزان دختر راستدست بیشتر از چپدست بود، ولی حساسیت پردازش حسی در میان دانشآموزان دختر چپدست بیشتر از دانشآموزان راستدست بود.
کلمات کلیدی :
دست برتری، حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاق-بارآور، تجارب حافظه، دانشآموز
دست برتری، حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاق-بارآور، تجارب حافظه، دانشآموز
مشاهده مقاله
77
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۰ تیر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۲ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۹ شهریور ۱۴۰۳