دوره 7، شماره 78، آذر 1403، صفحات 116 - 128
نویسندگان : مهناز عبداله زاده * و علیرضا پیرخائفی

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگیهای ۵ گانه شخصیت و هوش‌هیجانی دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار بوده و دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار نبودند انجام گرفت. روش پژوهش پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار بودند و دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار نبودند منطقه 2 شهر تهران تشکیل دادند؛ و نمونه پژوهش شامل 100نفر (50 نفر دانش‌آموزان برخوردار از تجربه قلدری مجازی و 50 نفر دانش‌آموزان غیربرخوردار از تجربه قلدری مجازی) که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. پرسشنامه هایی که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شدند عبارت بودند از: پرسشنامه پنچ عاملی شخصیت (NEO-FFI) و پرسشنامه هوش‌هیجانی شات. برای تحلیل آماری داده ها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که که بین دو گروه دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار بوده و دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار نبودند، در مولفه‌های روان رنجوری، برون گرایی، گشودگی و خوشایندی و وظیفه شناسی تفاوت معنادار وجود دارد (01/0P<). نتایج نشان داد که بین هوش‌هیجانی در گروه های دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار بوده و دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار نبودند تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار بوده و دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار نبودند ، در مولفه تنظیم هیجان، بیان هیجان و کاربرد هیجان تفاوت معنادار وجود دارد (01/0 P<). بنابراین با توجه به نتایج پژوهش بین ویژگیهای ۵ گانه شخصیت و هوش‌هیجانی دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار بوده و دانش‌آموزان دبیرستانی که از قلدری مجازی برخوردار نبودند تفاوت وجود دارد.

کلمات کلیدی :
ویژگی‌های ۵ گانه شخصیت، هوش‌هیجانی، قلدری مجازی


مشاهده مقاله
10
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۰ مهر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۱ آبان ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۱ آذر ۱۴۰۳