یک سیستم مدیریت دانش مبتنی بر فرآیند برای مدارس: یک مطالعه موردی در استان گلستان
دوره 5، شماره 50، مرداد 1401، صفحات 217 - 233
نویسندگان : فرشته بهرامی *
چکیده :
سیستم های مدیریت دانش یا KMS ها به طور گسترده در سازمان های تجاری پذیرفته شده اند، با این حال تحقیقات کمی در مورد ادغام واقعی مدل مدیریت دانش و کاربرد KMS ها در مدارس متوسطه وجود دارد. در پژوهش حاضر، مشکلات و محدودیتهای رایج در پیادهسازی مدیریت دانش در فرهنگهای سازمانی مدارس بررسی و بحث میشود. علاوه بر این، نظریههای مرتبط مدلهای مدیریت دانش خلاصه میشوند و مدلی از مدیریت دانش مبتنی بر فرآیند مناسب برای مدارس ارائه میشود. پیشنهاد شده. بر اساس مدل پیشنهادی، این مطالعه یک چارچوب توسعه نرمافزار منبع باز و کم هزینه را برای ایجاد یک سیستم مدیریت دانش مبتنی بر فرآیند برای مدارس یا PKMSS اعمال کرد. ما یک مشاهده و بررسی تجربی 30 روزه را در یک مدرسه متوسطه در استان گلستان انجام دادیم. این مطالعه موردی از روشهایی از جمله نظرسنجی رضایت، تحلیل محتوای کیفی بحث دانش، و مصاحبههای بدون ساختار برای بررسی پیشرفت، عملکرد و محدودیتهای پیادهسازی PKMSS استفاده کرد. مشخص شد که PKMSS ارزشی در ارتقای مدیریت دانش مدارس دارد. این نه تنها برونی سازی و ترکیب دانش را تسهیل می کند و به طور مؤثر اهداف اشتراک دانش را در کانون توجه قرار می دهد، بلکه تعاملات بین اعضا را نیز ارتقا می دهد. با این حال، این مطالعه نیز محدودیت های خاصی از نظر طبقه بندی محتوای دانش و عملکردهای سیستم پیدا کرد. با توجه به یافتههای فوق، پیشنهادات مربوطه را به عنوان مرجع برای ارزیابی و معرفی یک KMS در سازمانهای آموزشی پیشنهاد میکنیم.
سیستم های مدیریت دانش یا KMS ها به طور گسترده در سازمان های تجاری پذیرفته شده اند، با این حال تحقیقات کمی در مورد ادغام واقعی مدل مدیریت دانش و کاربرد KMS ها در مدارس متوسطه وجود دارد. در پژوهش حاضر، مشکلات و محدودیتهای رایج در پیادهسازی مدیریت دانش در فرهنگهای سازمانی مدارس بررسی و بحث میشود. علاوه بر این، نظریههای مرتبط مدلهای مدیریت دانش خلاصه میشوند و مدلی از مدیریت دانش مبتنی بر فرآیند مناسب برای مدارس ارائه میشود. پیشنهاد شده. بر اساس مدل پیشنهادی، این مطالعه یک چارچوب توسعه نرمافزار منبع باز و کم هزینه را برای ایجاد یک سیستم مدیریت دانش مبتنی بر فرآیند برای مدارس یا PKMSS اعمال کرد. ما یک مشاهده و بررسی تجربی 30 روزه را در یک مدرسه متوسطه در استان گلستان انجام دادیم. این مطالعه موردی از روشهایی از جمله نظرسنجی رضایت، تحلیل محتوای کیفی بحث دانش، و مصاحبههای بدون ساختار برای بررسی پیشرفت، عملکرد و محدودیتهای پیادهسازی PKMSS استفاده کرد. مشخص شد که PKMSS ارزشی در ارتقای مدیریت دانش مدارس دارد. این نه تنها برونی سازی و ترکیب دانش را تسهیل می کند و به طور مؤثر اهداف اشتراک دانش را در کانون توجه قرار می دهد، بلکه تعاملات بین اعضا را نیز ارتقا می دهد. با این حال، این مطالعه نیز محدودیت های خاصی از نظر طبقه بندی محتوای دانش و عملکردهای سیستم پیدا کرد. با توجه به یافتههای فوق، پیشنهادات مربوطه را به عنوان مرجع برای ارزیابی و معرفی یک KMS در سازمانهای آموزشی پیشنهاد میکنیم.
کلمات کلیدی :
مدیریت دانش، تسهیم دانش، آموزش متوسطه، سیستم مدیریت دانش
مدیریت دانش، تسهیم دانش، آموزش متوسطه، سیستم مدیریت دانش
مشاهده مقاله
447
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۰ دی ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ مرداد ۱۴۰۱