بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت دبیران در امر آموزش
دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 165 - 172
نویسندگان : نازنین عباسی * و نفیسه شیبانی و محبوبه صفری
چکیده :
خلاقیت ذهنی و ذهنیت فلسفی مدیران و معلمان از عوامل تأثیرگذار بر بهبود کیفیت نظام آموزشی می باشد. از سویی دیگر این دوعامل به مدیران و دبیران کمک می کند تا در برخورد با مسائل و مشکلات سازمان از خودمحوري، یکجانبهنگري و جمود فکري مصون بمانند و با ارائه راهکارهاي جدید بتوانند بر مسائل آموزشی سنتگراي غلط و تندروي جدید فائق آیند و جهت آموزش را در مسیر صحیح خود هدایت نمایند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت دبیران در امر آموزش می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 90 نفر از دبیران و مدیران مدارس مقطع متوسطه دوم شهرستان طبس بوده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پرسشنامه ذهیت فلسفی و خلاقیت دبیران استفاده شده است. تجزیه تحلیل داده ها توسط آزمون پیرسون در نرم افزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که خلاقیت دبیران رابطه معناداری با ذهنیت فلسفی و مولفه های آن دارد.
خلاقیت ذهنی و ذهنیت فلسفی مدیران و معلمان از عوامل تأثیرگذار بر بهبود کیفیت نظام آموزشی می باشد. از سویی دیگر این دوعامل به مدیران و دبیران کمک می کند تا در برخورد با مسائل و مشکلات سازمان از خودمحوري، یکجانبهنگري و جمود فکري مصون بمانند و با ارائه راهکارهاي جدید بتوانند بر مسائل آموزشی سنتگراي غلط و تندروي جدید فائق آیند و جهت آموزش را در مسیر صحیح خود هدایت نمایند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت دبیران در امر آموزش می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 90 نفر از دبیران و مدیران مدارس مقطع متوسطه دوم شهرستان طبس بوده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پرسشنامه ذهیت فلسفی و خلاقیت دبیران استفاده شده است. تجزیه تحلیل داده ها توسط آزمون پیرسون در نرم افزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که خلاقیت دبیران رابطه معناداری با ذهنیت فلسفی و مولفه های آن دارد.
کلمات کلیدی :
ذهنیت فلسفی، خلاقیت دبیران، دانش آموزان، آموزش و پرورش
ذهنیت فلسفی، خلاقیت دبیران، دانش آموزان، آموزش و پرورش
مشاهده مقاله
262
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۷ تیر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲