دوره 3، شماره 24، خرداد 99، صفحات 66 - 76
نویسندگان : صباح عبدی * و امیر علی زاده

چکیده :
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب درسی دوره‌ی ابتدایی از نظر میزان توجه به آموزش جرأت مندی در سال تحصیلی 98-97 می‌باشد. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع تحلیل محتوای کمی با به کار گیری روش آنتروپی شانون می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی کتب درسی دوره‌ی ابتدایی می باشد که از این میان با نظر اساتید و متخصصان با روش نمونه گیری هدفمند کتاب‌های فارسی خوانداری و تعلیمات اجتماعی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا می باشد که بر اساس مبانی نظری، تعاریف و نظر متخصصان تعلیم و تربیت تهیه و تدوین شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مؤلفه‌ی رد درخواست غیر منطقی دیگران دارای کمترین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت و مؤلفه‌ی آغاز و ادامه‌ی تعاملات اجتماعی دارای بیشترین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت در زمینه‌ی آموزش مؤلفه‌های جرأت مندی می باشند. همچنین از میان کتب درسی دوره‌ی ابتدایی، فارسی خوانداری دوم دارای بیشترین ضریب اهمیت و فارسی اول ابتدایی دارای کمترین ضریب اهمیت در زمینه‌ی آموزش مؤلفه های جرأت مندی می باشند و در مجموع کتب فارسی دوره‌ی ابتدایی نسبت به کتب تعلیمات اجتماعی دوره‌ی ابتدایی در زمینه‌ی آموزش جرأت مندی عملکرد مطلوب تری داشته اند. بحث و نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر حاکی از توجه اندک و نامتوازن کتابهای درسی پایه‌های مختلف در، انعکاس مؤلفه‌های جرأت مندی می باشد.

کلمات کلیدی :
تحلیل محتوا، جرأت مندی، تعلیمات اجتماعی، فارسی، دوره‌ی ابتدایی