دوره 7، شماره 74، مرداد 1403، صفحات 47 - 57
نویسندگان : زهرا ضیائی قهنویه * و عباس روحانی و سید مهدی موسوی نژاد نایینی

چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه روان درمانی تحلیل رفتار متقابل بر استرس تحصیلی و صمیمیت اجتماعی دانش‌آموزان پسر ناسازگار مقطع متوسطه اول در شهرستان مبارکه انجام شد. از میان 21 نفر جامعه دانش‌آموزان ناسازگار در سال تحصیلی 1402-1401 نمونه‌ای به حجم ۱۲ نفر در دو گروه 6 نفره بر اساس مقیاس سازگاری دانش‌آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (۱۹۹۳) به روش تصادفی انتخاب گردید. گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه در معرض برنامه آموزشی تحلیل رفتار متقابل به شیوه گروهی بر اساس مطالعات عطادخت و همکاران(۱۳۹۵)، قرار گرفت. گروه‌های موردنظر طی دو نوبت بر اساس متغیرهای وابسته در معرض آزمون قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها به کمک نرم افزار آماریspss22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که؛ رویکرد درمانی تحلیل رفتار متقابل بر استرس تحصیلی اثر معنی‌داری داشته و این تاثیر در سطح کمتر از 05/0 معنی‌دار است. برای متغیر صمیمیت اجتماعی اثر معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌گردد این برنامه آموزشی جهت کنترل استرس دانش‌آموزان ناسازگار توسط مشاوران مدارس به کار گرفته شود. در زمینه متغیر صمیمیت اجتماعی، حضور افراد مقابل دانش آموزان ناسازگار مانند اولیای مدرسه و همکلاسی‌ها در برنامه آموزشی پیشنهاد می گردد.

کلمات کلیدی :
تحلیل رفتار متقابل، استرس تحصیلی، صمیمیت اجتماعی، دانش آموز ناسازگار


مشاهده مقاله
126
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ مرداد ۱۴۰۳