تحلیل محتوای مفهمومی کتب فارسی خوانداری چهارم, پنجم و ششم ابتدایی با توجه به مفهوم مهارت کار تیمی: رویکرد کتابخانه ای
دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 184 - 195
نویسندگان : علی معتمدی * و سعید رومانی و مجید نادری رمضان آباد
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های فارسی خوانداری چهارم, پنجم و ششم دبستان بر اساس مهارت کار تیمی انجام شده است. این تحقیق یک پژوهش کمی است و جامعه آماری ما در این پژوهش سه کتاب فارسی خوانداری چهارم, پنجم و ششم بوده است, واحد تحلیل ما در این کتاب ها بر اساس جمله بوده است و نمونه شامل ۴۳ جمله که با رویکرد کتابخانه ای و با توجه به ۱۷ اصل کار تیمی که شامل مصادیق انعطاف پذیری و سازگاری, همکاری و مشارکت, تعهد, ارتباط, شایستگی, قابل اتکا بودن, منضبط بودن, ارتقا دادن دیگران, اشتیاق, هدفمند بودن, آگاهی از وظیفه, آمادگی, رابطه مندی, اصلاح و بهبود خود, از خودگذشتگی, راه حل گرا بودن و پیگیری و سرسختی است. در میان با توجه به این اصول در کتاب فارسی چهارم ۱۳ جمله, پنجم ۸ جمله و ششم ۲۲ جمله شناسایی شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش آزمون خیدو بوده است که خیدو محاسبه شده ۲۵/۹۸ که بزرگتر از خیدو جدول با آلفای ۰۵/۰ برابر با ۳۰/۲۶ بوده که نشان داد مهارت های کار تیمی مفاهیم القا کننده آن و تمارین تقویت کننده آن به میزان کمی در این کتاب ها استفاده شده اند بنابراین فرض صفر رد میشود و فرض محقق تایید میشود. نتایج این تحقیق برای تدوین کتاب های درسی فارسی یا دیگر کتاب ها در آینده به صورت مکمل یکدیگر میتواند مفید باشد.
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های فارسی خوانداری چهارم, پنجم و ششم دبستان بر اساس مهارت کار تیمی انجام شده است. این تحقیق یک پژوهش کمی است و جامعه آماری ما در این پژوهش سه کتاب فارسی خوانداری چهارم, پنجم و ششم بوده است, واحد تحلیل ما در این کتاب ها بر اساس جمله بوده است و نمونه شامل ۴۳ جمله که با رویکرد کتابخانه ای و با توجه به ۱۷ اصل کار تیمی که شامل مصادیق انعطاف پذیری و سازگاری, همکاری و مشارکت, تعهد, ارتباط, شایستگی, قابل اتکا بودن, منضبط بودن, ارتقا دادن دیگران, اشتیاق, هدفمند بودن, آگاهی از وظیفه, آمادگی, رابطه مندی, اصلاح و بهبود خود, از خودگذشتگی, راه حل گرا بودن و پیگیری و سرسختی است. در میان با توجه به این اصول در کتاب فارسی چهارم ۱۳ جمله, پنجم ۸ جمله و ششم ۲۲ جمله شناسایی شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش آزمون خیدو بوده است که خیدو محاسبه شده ۲۵/۹۸ که بزرگتر از خیدو جدول با آلفای ۰۵/۰ برابر با ۳۰/۲۶ بوده که نشان داد مهارت های کار تیمی مفاهیم القا کننده آن و تمارین تقویت کننده آن به میزان کمی در این کتاب ها استفاده شده اند بنابراین فرض صفر رد میشود و فرض محقق تایید میشود. نتایج این تحقیق برای تدوین کتاب های درسی فارسی یا دیگر کتاب ها در آینده به صورت مکمل یکدیگر میتواند مفید باشد.
کلمات کلیدی :
کار تیمی, کتاب فارسی, آزمون خیدو, مهارت, تحلیل محتوای مفهومی
کار تیمی, کتاب فارسی, آزمون خیدو, مهارت, تحلیل محتوای مفهومی
مشاهده مقاله
304
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۹ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲