تعیین اثر بخشی رفتاردرمانی عقلانی هیجانی و شرم نوجوانان (یک مطالعه موردی)
دوره 4، شماره 43، دی 1400، صفحات 76 - 71
نویسندگان : جواد معینی راد *
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رفتاردرمانی عقلانی هیجانی بر شرم نوجوانان بود. این پژوهش از نوع مطالعه موردی بود . آزمودنی این پژوهش دختری 16 ساله، ساکن شهر شیراز و عضو یکی از دبیرستانهای این شهر بود. برای ارزیابی و سنجش وضعیت آزمودنی از مصاحبه رفتاری، خود سنجی، خود بازنگری و کسب اطلاعات از افراد دیگر( که شامل دبیران ، همکلاسیها و اعضای خانواده وی بودند ) استفاده شد. سپس آزمودنی به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای تحت تأثیر رفتاردرمانی عقلانی هیجانی قرار گرفت. ارزیابی درمان پس از گذشت یک ماه از آخرین جلسه آغاز گردید. این ارزیابیها نشان داد که رفتاردرمانی عقلانی هیجانی در کاهش شرم آزمودنی تأثیر داشته است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میتوان به رفتاردرمانی عقلانی هیجانی بهعنوان روشی مؤثر برای کاهش شرم نوجوانان توجه نمود.
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رفتاردرمانی عقلانی هیجانی بر شرم نوجوانان بود. این پژوهش از نوع مطالعه موردی بود . آزمودنی این پژوهش دختری 16 ساله، ساکن شهر شیراز و عضو یکی از دبیرستانهای این شهر بود. برای ارزیابی و سنجش وضعیت آزمودنی از مصاحبه رفتاری، خود سنجی، خود بازنگری و کسب اطلاعات از افراد دیگر( که شامل دبیران ، همکلاسیها و اعضای خانواده وی بودند ) استفاده شد. سپس آزمودنی به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای تحت تأثیر رفتاردرمانی عقلانی هیجانی قرار گرفت. ارزیابی درمان پس از گذشت یک ماه از آخرین جلسه آغاز گردید. این ارزیابیها نشان داد که رفتاردرمانی عقلانی هیجانی در کاهش شرم آزمودنی تأثیر داشته است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میتوان به رفتاردرمانی عقلانی هیجانی بهعنوان روشی مؤثر برای کاهش شرم نوجوانان توجه نمود.
کلمات کلیدی :
رفتاردرمانی عقلانی هیجانی، شرم، نوجوانان
رفتاردرمانی عقلانی هیجانی، شرم، نوجوانان
مشاهده مقاله
591
دانلود
0