دوره 6، شماره 68، بهمن 1402، صفحات 133 - 140
نویسندگان : توران ایزدی جزی * و هاجر ایزدی جزی

چکیده :
طی دهه های اخیر، مطالعات گسترده ای در مورد اختلالات یادگیری و ابعاد وعوامل موثر برآن انجام شده است. بر اساس این پژوهش های عوامل متفاوت و موثر بر ناتوانایی یادگیری ارائه شده است. مطالعات مختلفی، ارتباط نزدیک بین پیشرفت ضعیف مدرسه با ناتوانی یادگیری و سطح پایین عزت نفس و خودپنداره تحصیلی را به اثبات رسانده است. بنابراین از عوامل موثر بر ناتوانی یادگیری عزت نفس پایین می باشد. همچنین یکی دیگر از مهم ترین عوامل، استرس، اختلالات اضطرابی است دوران کودکی و نوجوانی به عنوان مراحل اصلی رشد خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی شناخته می شوند. در نتیجه، تاکید بیشتری بر تحلیل اضطراب زیر آستانه وجود دارد که با علائم زیر بالینی اضطراب در کودکان و نوجوانان مشخص می شود. ناتوانی یادگیری دارای سطوح متفاوتی است که شامل ناتوانی در خواندن و نوشتن و ریاضیات است. شایان ذکر است که تشخیص و یافتن مداخله مناسب آموزشی و بالینی برای کاهش استراتژی های ناسازگار شناختی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله ظرفیت حافظه فعال و رویکردهای درمانی موثر بر ناتوانایی یادگیری و عوامل اثرگذار بر آن که در شکل گیری و تداوم اختلال یادگیری تاثیر بسزایی داشتند، معرفی شده است.

کلمات کلیدی :
عزت نفس، اختلالات اضطرابی، اختلالات یادگیری


مشاهده مقاله
66
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۴ آذر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۸ دی ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۷ بهمن ۱۴۰۲