نقش سبک رهبری فضیلت گرا بر ایده های خلاقانه کارکنان ستادی آموزش و پرورش استان کردستان با میانجیگری نقش مدارای اجتماعی
دوره 6، شماره 68، بهمن 1402، صفحات 33 - 45
نویسندگان : رضا غفاری نیا و زهرا حاتم نیا *
چکیده :
این پژوهش با هدف، بررسی تاثیر سبک رهبری فضیلت¬گرا بر ایده های خلاقانه کارکنان ستادی آموزش و پرورش استان کردستان با میانجیگری نقش مدارای اجتماعی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی با مدل یابی معادلات ساختاری است و ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه می¬باشد. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از پرسشنامه رهبری فضیلت گرا وانگ و هکت(2015)، پرسشنامه ایده خلاقانه سلطانی(1388)، پرسشنامه مداری اجتماعی سیاه کمری(1396)، که روایی پرسشنامه ها با روش اعتبار محتوا و پایایی آن ها با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شده است. در پژوهش حاضر روش نمونه گیری: تصادفی طبقه¬ای نسبی متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. جامعه پژوهش کارکنان ستادی اموزش و پرورش استان کردستان به تعداد 284 نفر می¬باشد و با توجه به جدول گرجسی و مورگان(1970) حجم نمونه 164 نفر از کارکنان انتخاب شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیات از نرم افزار معادلات ساختاریpls2 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد سبک فضیلت گرا و مولفه های ان بر ایده های خلاقانه کارکنان و مدارای اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین مدارای اجتماعی بر ایده های خلاقانه تاثیر مثبت و معناداری دارد و نهایتا تاثیر نقش میانجی مدارای اجتماعی بر رابطه بین رهبری فضیلت گرا و ایده های خلاقانهتاثیر مثبت و معنادار بود. لذا با توجه به اهمیت رهبری فضیلت گرا پیشنهاد می گردد سازمان ها تلاش لازم جهت افزایش میزان رهبری فضیلت گرا در سازمان را مبذول دارند.
این پژوهش با هدف، بررسی تاثیر سبک رهبری فضیلت¬گرا بر ایده های خلاقانه کارکنان ستادی آموزش و پرورش استان کردستان با میانجیگری نقش مدارای اجتماعی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی با مدل یابی معادلات ساختاری است و ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه می¬باشد. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از پرسشنامه رهبری فضیلت گرا وانگ و هکت(2015)، پرسشنامه ایده خلاقانه سلطانی(1388)، پرسشنامه مداری اجتماعی سیاه کمری(1396)، که روایی پرسشنامه ها با روش اعتبار محتوا و پایایی آن ها با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شده است. در پژوهش حاضر روش نمونه گیری: تصادفی طبقه¬ای نسبی متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. جامعه پژوهش کارکنان ستادی اموزش و پرورش استان کردستان به تعداد 284 نفر می¬باشد و با توجه به جدول گرجسی و مورگان(1970) حجم نمونه 164 نفر از کارکنان انتخاب شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیات از نرم افزار معادلات ساختاریpls2 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد سبک فضیلت گرا و مولفه های ان بر ایده های خلاقانه کارکنان و مدارای اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین مدارای اجتماعی بر ایده های خلاقانه تاثیر مثبت و معناداری دارد و نهایتا تاثیر نقش میانجی مدارای اجتماعی بر رابطه بین رهبری فضیلت گرا و ایده های خلاقانهتاثیر مثبت و معنادار بود. لذا با توجه به اهمیت رهبری فضیلت گرا پیشنهاد می گردد سازمان ها تلاش لازم جهت افزایش میزان رهبری فضیلت گرا در سازمان را مبذول دارند.
کلمات کلیدی :
رهبری فضیلت گرا، ایده های خلاقانه، مدارای اجتماعی، کارکنان ستادی اموزش و پرورش
رهبری فضیلت گرا، ایده های خلاقانه، مدارای اجتماعی، کارکنان ستادی اموزش و پرورش
مشاهده مقاله
214
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۱ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ آبان ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۷ بهمن ۱۴۰۲