تاثیر شبکههای اجتماعی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع دبیرستان
دوره 6، شماره 58، فروردین 1402، صفحات 125 - 137
نویسندگان : زلیخا امرایی * و مریم کوتی
چکیده :
انقلاب اینترنت، جهان اطلاعات را از منظر به اشتراک گذاری، سرعت، ذخیره سازی، تغییر و بازیابی اطلاعات به هر شکلی و با در نظر گرفتن موقعیت فرد تغییر داده است. با استفاده از اینترنت تعدادی از فناوریهای وب ظهور کردهاند و فناوری به اشتراک گذاری دادهها و ارتباطات امواجی را ایجاد میکند که شبکه رسانههای اجتماعی از آن جمله است. رسانه های اجتماعی روی ارتباطات، آموزش و پژوهش در تمام سطوح جامعه تأثیر گذاشته اند؛ که یکی از تاثیرات آن در حیطه آموزش و پرورش، بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان است در این پژوهش با بررسیهایی روی سایر تحقیقات انجام شده در این زمینه معنی و مفهوم شبکه های اجتماعی و عملکرد تحصیلی از دیدگاههای مختلف، علل گرایش دانشآموزان این رده سنی به فضای مجازی و تاثیرات آن بر عملکرد تحصیلیشان و در آخر با بیان شیوههای صحیح استفاده از شبکههای مجازی میخواهیم اثرات منفی و آسیبهای آن را به حداقل برسانیم. روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانهای و مروری است که با مراجعه به کتب، مقالات و سایر منابع مکتوب معتبر در این زمینه به پردازش مفهوم پرداخته شده است. با برسی پژوهشها به این یافتههای دست یافتیم که قابلیتهای جذاب فضای مجازی، فرار از خود و ناکامیهای زندگی از جمله عوامل تاثیر گذار در گرایش نوجوانان به این شبکهها است. درگیری بیش از حد دانشآموزان به شبکههای اجتماعی اگرچه انگیزه اجتماعی و امید به آینده در دانشآموزان را تحت تاثیر قرار میدهد اما در برخی موارد باعث پایین رفتن نمرات درسی و افت تحصیلی آنها میشود.
انقلاب اینترنت، جهان اطلاعات را از منظر به اشتراک گذاری، سرعت، ذخیره سازی، تغییر و بازیابی اطلاعات به هر شکلی و با در نظر گرفتن موقعیت فرد تغییر داده است. با استفاده از اینترنت تعدادی از فناوریهای وب ظهور کردهاند و فناوری به اشتراک گذاری دادهها و ارتباطات امواجی را ایجاد میکند که شبکه رسانههای اجتماعی از آن جمله است. رسانه های اجتماعی روی ارتباطات، آموزش و پژوهش در تمام سطوح جامعه تأثیر گذاشته اند؛ که یکی از تاثیرات آن در حیطه آموزش و پرورش، بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان است در این پژوهش با بررسیهایی روی سایر تحقیقات انجام شده در این زمینه معنی و مفهوم شبکه های اجتماعی و عملکرد تحصیلی از دیدگاههای مختلف، علل گرایش دانشآموزان این رده سنی به فضای مجازی و تاثیرات آن بر عملکرد تحصیلیشان و در آخر با بیان شیوههای صحیح استفاده از شبکههای مجازی میخواهیم اثرات منفی و آسیبهای آن را به حداقل برسانیم. روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانهای و مروری است که با مراجعه به کتب، مقالات و سایر منابع مکتوب معتبر در این زمینه به پردازش مفهوم پرداخته شده است. با برسی پژوهشها به این یافتههای دست یافتیم که قابلیتهای جذاب فضای مجازی، فرار از خود و ناکامیهای زندگی از جمله عوامل تاثیر گذار در گرایش نوجوانان به این شبکهها است. درگیری بیش از حد دانشآموزان به شبکههای اجتماعی اگرچه انگیزه اجتماعی و امید به آینده در دانشآموزان را تحت تاثیر قرار میدهد اما در برخی موارد باعث پایین رفتن نمرات درسی و افت تحصیلی آنها میشود.
کلمات کلیدی :
شبکههای اجتماعی، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان، دبیرستان
شبکههای اجتماعی، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان، دبیرستان
مشاهده مقاله
319
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۲ آبان ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۷ فروردین ۱۴۰۲