دوره 5، شماره 50، مرداد 1401، صفحات 274 - 288
نویسندگان : مهوش عرب زوزنی * و علی شیرافکن کوپکن

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اهمال کاری تحصیلی با اعتیاد به گوشی همراه و نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر بود. اهمال کاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع است که به طور کلی، عملکرد دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر متوسطه اول شهر خواف در سال 1399، به تعداد ۷۸۰ تشکیل دادند. نمونه آماری در این پژوهش، بر طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) 254 نفر از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه اعتیاد به گوشی همراه هونگ یونگ کو، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی پاتریک و همکاران بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین اهمال کاری تحصیلی با اعتیاد به گوشی همراه و نقش واسطه‌گری خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

کلمات کلیدی :
اهمال کاری تحصیلی، اعتیاد به گوشی همراه، خودکارآمدی تحصیلی.


مشاهده مقاله
486
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ شهریور ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۳۰ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ مرداد ۱۴۰۱