دیدگاه فلسفی درمورد ارزشیابی تحصیلی
دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 209 - 224
نویسندگان : معصومه مهدی نیا * و عصمت رسولی
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر دیدگاه فلسفی در مورد ارزشیابی تحصیلی می باشد. این تحقیق یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد؛ که با هدف دیدگاه فلسفی در مورد ارزشیابی تحصیلی صورت گرفته است؛ پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- کتابخانه ای می باشد. بدین ترتیب که به منظور جمع آوری پیشینه و مبانی نظری پژوهش، شامل دیدگاه های فلسفی و ارزشیابی تحصیلی از روش کتابخانه ای با مراجعه به کتاب ها، پایان نامه ها، نشریات و کتابخانه های دانشگاه و مراکز اطلاع رسانی و جستجو در پایگاه های اطلاع رسانی علمی Emerald, Elsevier ,Irandoc و موتورهای جستجوگر ،Google ,Wikipedia جهت دستیابی به آخرین دستاوردهای مطالعات و پژوهش های انجام شده و تکمیل ادبیات تحقیق و بررسی مباحث نظری مرتبط با موضوع استفاده شد. و در جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای شامل (کتب، مقالات، اسناد و مدارک دیگر) استفاده شده است. طبق نتایج به دست آمده در انتخاب روش هاي آموزش و ارزشيابي نبايد به اصول يادگيري در نظريه خاصي تأكيد نمود. زيرا نظريه هاي يادگيري هر كدام داراي مزايايي هستند. تركيب اين مزيت¬ها مي تواند امكان استفاده از اصول يادگيري متعدد و روش هاي تدريس و ارزشيابي متناسب با آن اصول را براي برنامه ريزي معلّم فراهم سازد. امروز برنامه ريزان درسي با رويكردهاي متعدد يادگيري روبرو هستند و بر مبناي نظريه هاي يادگيري مورد قبول خود تصميم گيري مي كنند. همهي عناصر يك برنامهي درسي شامل هدف، محتوا، سازماندهي محتوا، تجربيات يادگيري استراتژي هاي يادگيري و سنجش و ارزشيابي از فرايند ياددهي- يارگيري از نظريه هاي يادگيري حاكم بر تصميم گيري ها تأثير مي پذيرد.
هدف از پژوهش حاضر دیدگاه فلسفی در مورد ارزشیابی تحصیلی می باشد. این تحقیق یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد؛ که با هدف دیدگاه فلسفی در مورد ارزشیابی تحصیلی صورت گرفته است؛ پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- کتابخانه ای می باشد. بدین ترتیب که به منظور جمع آوری پیشینه و مبانی نظری پژوهش، شامل دیدگاه های فلسفی و ارزشیابی تحصیلی از روش کتابخانه ای با مراجعه به کتاب ها، پایان نامه ها، نشریات و کتابخانه های دانشگاه و مراکز اطلاع رسانی و جستجو در پایگاه های اطلاع رسانی علمی Emerald, Elsevier ,Irandoc و موتورهای جستجوگر ،Google ,Wikipedia جهت دستیابی به آخرین دستاوردهای مطالعات و پژوهش های انجام شده و تکمیل ادبیات تحقیق و بررسی مباحث نظری مرتبط با موضوع استفاده شد. و در جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای شامل (کتب، مقالات، اسناد و مدارک دیگر) استفاده شده است. طبق نتایج به دست آمده در انتخاب روش هاي آموزش و ارزشيابي نبايد به اصول يادگيري در نظريه خاصي تأكيد نمود. زيرا نظريه هاي يادگيري هر كدام داراي مزايايي هستند. تركيب اين مزيت¬ها مي تواند امكان استفاده از اصول يادگيري متعدد و روش هاي تدريس و ارزشيابي متناسب با آن اصول را براي برنامه ريزي معلّم فراهم سازد. امروز برنامه ريزان درسي با رويكردهاي متعدد يادگيري روبرو هستند و بر مبناي نظريه هاي يادگيري مورد قبول خود تصميم گيري مي كنند. همهي عناصر يك برنامهي درسي شامل هدف، محتوا، سازماندهي محتوا، تجربيات يادگيري استراتژي هاي يادگيري و سنجش و ارزشيابي از فرايند ياددهي- يارگيري از نظريه هاي يادگيري حاكم بر تصميم گيري ها تأثير مي پذيرد.
کلمات کلیدی :
ارزشیابی، ارزشیابی تحصیلی، دیدگاه فلسفی، اصول یادگیری، روش های تدریس
ارزشیابی، ارزشیابی تحصیلی، دیدگاه فلسفی، اصول یادگیری، روش های تدریس
مشاهده مقاله
216
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۹ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۲ مهر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ دی ۱۴۰۲