اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان، جرأت ورزى و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی
دوره 4، شماره 41، آبان 1400، صفحات 51 - 43
نویسندگان : حسن حجازی و زهره حمزه لو * و نیوشا خسروی و بفرین صالحی
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهاي زندگی بر سلامت روانی، جرات ورزی و سازگاري اجتماعی دانش¬آموزان دختر پایه ششم ابتدایی به روش نیمه آزمایشی با گروه کنترل، همراه با پیشآزمون و پسآزمون انجام يافته است. جامعه آماری دانشآموزان دختر ششم ابتدایی شهر سقز در سال تحصیلی 400-99 بودند. وآزمودنیها با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمايش، آموزش مهارتهای زندگی را در 10 جلسه60 دقیقه ای دريافت کردند اما به گروه کنترل اين آموزش ارائه نشد. جهت جمع آوری داده ها از الف) پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ ب) پرسشنامه جرأت ورزى گمبریل و ریچی ج) پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها کوواریانس چندمتغیری به کار گرفته شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهاي زندگی در بهبود سلامت روانی، جرات ورزی و سازگاري اجتماعی، دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی در سطح تأثیر معنی داري دارد. برنامه آموزشی مهارت زندگی باعث افزایش سلامت روان، جرات ورزی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شد؛ بنابراين برنامهريزی برای ارائه آموزش مهارت زندگی به دانشآموزان اين گروه سني اهميت ويژهای دارد. یافته ها اهمیت و لزوم گنجاندن برنامه آموزش مهارتهای زندگی را در مدارس ابتدایی متذکر می سازد.
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهاي زندگی بر سلامت روانی، جرات ورزی و سازگاري اجتماعی دانش¬آموزان دختر پایه ششم ابتدایی به روش نیمه آزمایشی با گروه کنترل، همراه با پیشآزمون و پسآزمون انجام يافته است. جامعه آماری دانشآموزان دختر ششم ابتدایی شهر سقز در سال تحصیلی 400-99 بودند. وآزمودنیها با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمايش، آموزش مهارتهای زندگی را در 10 جلسه60 دقیقه ای دريافت کردند اما به گروه کنترل اين آموزش ارائه نشد. جهت جمع آوری داده ها از الف) پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ ب) پرسشنامه جرأت ورزى گمبریل و ریچی ج) پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها کوواریانس چندمتغیری به کار گرفته شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهاي زندگی در بهبود سلامت روانی، جرات ورزی و سازگاري اجتماعی، دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی در سطح تأثیر معنی داري دارد. برنامه آموزشی مهارت زندگی باعث افزایش سلامت روان، جرات ورزی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شد؛ بنابراين برنامهريزی برای ارائه آموزش مهارت زندگی به دانشآموزان اين گروه سني اهميت ويژهای دارد. یافته ها اهمیت و لزوم گنجاندن برنامه آموزش مهارتهای زندگی را در مدارس ابتدایی متذکر می سازد.
کلمات کلیدی :
سلامت روان، جرات ورزی، سازگاری اجتماعی، مهارتهای زندگی
سلامت روان، جرات ورزی، سازگاری اجتماعی، مهارتهای زندگی
مشاهده مقاله
728
دانلود
0