مقایسه تاب آوری، سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی بین دانش آموزان دختر و پسر دارای اضطراب فراگیر و بهنجار
دوره 7، شماره 73، تیر 1403، صفحات 124 - 141
نویسندگان : مهدی یحیی زاده درزی و زهرا سلیمانی *
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسي مقایسه ای تاب آوری، سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی در بین دانش آموزان دختر و پسر دارای اختلال اضطراب فراگیر و بهنجار می پردازد. این پژوهش از نوع پژوهش های توصيفي و مقایسه ای بوده و جامعه آماري متشکل از كليه دانش آموزان شهر بابل در دوره دوم متوسطه در سال تحصيلي 1401-1402 می باشد. حجم نمونه به دست آمده از فرمول کوکران 369 نفر برآورد شده که به جهت انتخاب نمونه آماري، از روش نمونه گيري خوشه ای بهره گیری شد. ابزار پژوهش عبارت اند از پرسشنامه های استاندارد اختلال اضطراب فراگیر T(GAD-7) تاب آوری (CD-RISC)، سخت رویی(HS) و خودکارآمدی(GSES) . تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت؛ پس از تعیین روایی و اعتبار ابزارهای پژوهش، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید و جهت تعمیم اطلاعات حاصل، از آزمون های مقایسه ای T-Test و MANOVA استفاده شد. یافته ها بیانگر آن بود که سه متغیر تاب آوری، سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی در بین دانش آموزان دارای اختلال فراگیر و بهنجار تفاوت معناداری داشتند (05/0p< ). اما این سه متغیر در دانش آموزان پسر و دخترِ دارای اختلال اضطراب فراگیر، تفاوت معناداری را نشان ندادند.
پژوهش حاضر به بررسي مقایسه ای تاب آوری، سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی در بین دانش آموزان دختر و پسر دارای اختلال اضطراب فراگیر و بهنجار می پردازد. این پژوهش از نوع پژوهش های توصيفي و مقایسه ای بوده و جامعه آماري متشکل از كليه دانش آموزان شهر بابل در دوره دوم متوسطه در سال تحصيلي 1401-1402 می باشد. حجم نمونه به دست آمده از فرمول کوکران 369 نفر برآورد شده که به جهت انتخاب نمونه آماري، از روش نمونه گيري خوشه ای بهره گیری شد. ابزار پژوهش عبارت اند از پرسشنامه های استاندارد اختلال اضطراب فراگیر T(GAD-7) تاب آوری (CD-RISC)، سخت رویی(HS) و خودکارآمدی(GSES) . تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت؛ پس از تعیین روایی و اعتبار ابزارهای پژوهش، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید و جهت تعمیم اطلاعات حاصل، از آزمون های مقایسه ای T-Test و MANOVA استفاده شد. یافته ها بیانگر آن بود که سه متغیر تاب آوری، سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی در بین دانش آموزان دارای اختلال فراگیر و بهنجار تفاوت معناداری داشتند (05/0p< ). اما این سه متغیر در دانش آموزان پسر و دخترِ دارای اختلال اضطراب فراگیر، تفاوت معناداری را نشان ندادند.
کلمات کلیدی :
تاب آوری، سرسختی روان شناختی، خودکارآمدی، اختلال اضطراب فراگیر، دانش آموزان
تاب آوری، سرسختی روان شناختی، خودکارآمدی، اختلال اضطراب فراگیر، دانش آموزان
مشاهده مقاله
122
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۹ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۱ تیر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۳۱ تیر ۱۴۰۳