اثربخشي آموزش مهارت های زندگی بر احساس تنهایی، رفتارهاي پرخطر و شکست عشقی حاصل از روابط عاطفی در دختران دبیرستانی شهر اهواز
دوره 3، شماره 30، آذر 99، صفحات 95 - 82
نویسندگان : لادن وجدانی *
چکیده :
هدف از اين پژوهش، تعيين اثربخشي آموزش مهارت های زندگی بر احساس تنهایی ، رفتارهاي پرخطر و شکست عشقی حاصل از روابط عاطفي در دختران دبیرستانی شهر اهواز بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود.حجم نمونه 30 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند.15 نفر به گروه آزمايش و 15 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده احساس تنهایی راسل(1978) ، رفتارهاي پرخطر شجاعی (1387) و روابط عاطفي تهراني(1388) بود. گروه آزمايش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش مهارت های زندگی دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد.یافتهها نشان داد آموزش مهارت های زندگی موجب کاهش احساس تنهایی، رفتارهاي پرخطر و شکست عشقی حاصل از روابط عاطفي در دختران دبیرستانی شده است.
هدف از اين پژوهش، تعيين اثربخشي آموزش مهارت های زندگی بر احساس تنهایی ، رفتارهاي پرخطر و شکست عشقی حاصل از روابط عاطفي در دختران دبیرستانی شهر اهواز بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود.حجم نمونه 30 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند.15 نفر به گروه آزمايش و 15 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده احساس تنهایی راسل(1978) ، رفتارهاي پرخطر شجاعی (1387) و روابط عاطفي تهراني(1388) بود. گروه آزمايش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش مهارت های زندگی دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد.یافتهها نشان داد آموزش مهارت های زندگی موجب کاهش احساس تنهایی، رفتارهاي پرخطر و شکست عشقی حاصل از روابط عاطفي در دختران دبیرستانی شده است.
کلمات کلیدی :
آموزش مهارت های زندگی، احساس تنهایی، رفتارهاي پرخطر، شکست عشقی حاصل از روابط عاطفي
آموزش مهارت های زندگی، احساس تنهایی، رفتارهاي پرخطر، شکست عشقی حاصل از روابط عاطفي
مشاهده مقاله
865
دانلود
0