اثربخشی تنظیم هیجان بر سازگاری فردی-اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دارای ناسازگاری
دوره 7، شماره 75، شهریور 1403، صفحات 54 - 66
نویسندگان : فاطمه معنوی و ساحل محمدیان *
چکیده :
هدف پژوهش تعیین اثربخشی تنظیم هیجان بر سازگاری فردی-اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دارای ناسازگاری انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم شهر منطقه یک شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای تعداد 40 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش 20 نفر و کنترل 20 نفر جایگزین شدند. شرکت کنندگان در پژوهش ابزارهاي خودگزارشی شامل چک لیست ویژگی های جمعیت شناختی-محقق ساخته، پرسشنامه اضطراب اجتماعی اسپنس، پرسشنامه سازگای فردی-اجتماعی کالیفرنیا را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس باSPSS-26 انجام شد. نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره اضطراب اجتماعی و زیرمقیاس های آن شامل ترس، اجتناب و علایم بدنی در افراد دو گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین، نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمرات سازگاری اجتماعی-فردی افراد دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P).
هدف پژوهش تعیین اثربخشی تنظیم هیجان بر سازگاری فردی-اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دارای ناسازگاری انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم شهر منطقه یک شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای تعداد 40 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش 20 نفر و کنترل 20 نفر جایگزین شدند. شرکت کنندگان در پژوهش ابزارهاي خودگزارشی شامل چک لیست ویژگی های جمعیت شناختی-محقق ساخته، پرسشنامه اضطراب اجتماعی اسپنس، پرسشنامه سازگای فردی-اجتماعی کالیفرنیا را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس باSPSS-26 انجام شد. نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره اضطراب اجتماعی و زیرمقیاس های آن شامل ترس، اجتناب و علایم بدنی در افراد دو گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین، نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمرات سازگاری اجتماعی-فردی افراد دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P).
کلمات کلیدی :
آموزش تنظیم هیجان، سازگاری فردی-اجتماعی، اضطراب اجتماعی، دانش آموزان
آموزش تنظیم هیجان، سازگاری فردی-اجتماعی، اضطراب اجتماعی، دانش آموزان
مشاهده مقاله
41
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۶ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۸ شهریور ۱۴۰۳