اثربخشی برنامه مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر رابطه والد – کودک در مادران کودکان با آسیب بینایی
دوره 7، شماره 73، تیر 1403، صفحات 57 - 68
نویسندگان : مرضیه رحمانی *
چکیده :
با توجه به اینکه رابطه والد – کودک نقش مهمی در رشد کودک ایفا می کند. رابطه والد – کودک از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین جهت مادران دارای کودکان با آسیب بینایی استرس های زیادی را متحمل می شوند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر رابطه والد – کودک در مادران کودکان با آسیب بینایی انجام شد. پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مادران با آسیب بینایی شهرکرد در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. نمونه پژوهش شامل ۳۰ نفر بود که از مادران با کودکان آسیب بینایی که به فراخوان پژوهشگر جواب مثبت داده و به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی ۸ جلسه هفتگی و هر جلسه ۹۰ دقیقه تحت مداخله قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، مقیاس رابطه والد- کودک پیانتا بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شد.نتایج نشان داد که آموزش برنامه مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر رابطه والد – کودک در مادران کودکان با آسیب بینایی در گروه آزمایش تاثیر مثبت و معناداری داشت(01/0>P). بر اساس نتایج تحقیق، توجه به برنامه مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای مدیریت استرس و بهبود رابطه والد – کودک در مادران کودکان با آسیب بینایی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
با توجه به اینکه رابطه والد – کودک نقش مهمی در رشد کودک ایفا می کند. رابطه والد – کودک از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین جهت مادران دارای کودکان با آسیب بینایی استرس های زیادی را متحمل می شوند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر رابطه والد – کودک در مادران کودکان با آسیب بینایی انجام شد. پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مادران با آسیب بینایی شهرکرد در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. نمونه پژوهش شامل ۳۰ نفر بود که از مادران با کودکان آسیب بینایی که به فراخوان پژوهشگر جواب مثبت داده و به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی ۸ جلسه هفتگی و هر جلسه ۹۰ دقیقه تحت مداخله قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، مقیاس رابطه والد- کودک پیانتا بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شد.نتایج نشان داد که آموزش برنامه مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر رابطه والد – کودک در مادران کودکان با آسیب بینایی در گروه آزمایش تاثیر مثبت و معناداری داشت(01/0>P). بر اساس نتایج تحقیق، توجه به برنامه مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای مدیریت استرس و بهبود رابطه والد – کودک در مادران کودکان با آسیب بینایی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کلمات کلیدی :
آسیب بینایی، استرس، ذهن آگاهی، رابطه والد- کودک
آسیب بینایی، استرس، ذهن آگاهی، رابطه والد- کودک
مشاهده مقاله
154
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۳ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۳۱ تیر ۱۴۰۳