تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر كاهش آشفتگی روانی و افزایش کیفیت زندگی بیماران فشار خونی
دوره 4، شماره 37، تیر 1400، صفحات 61 - 47
نویسندگان : ساره شاكريان و حمیده قربانی *
چکیده :
زمینه تحقیق و هدف: هدف از اين پژوهش، بررسي تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر كاهش آشفتگی روانی و افزایش کیفیت زندگی بیماران فشار خونی بود. روش مطالعه: اين پژوهش از لحاظ ماهيت جز تحقيقات كاربردي و از لحاط اجرا جز تحقيقات نيمه آزمايشي و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري در اين پژوهش شامل كليه بیماران فشار خونی مراجع كننده به مراكز درمانی شهر هرسین در سال 1399 بود. از بین جامعه آماری، 60 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس در دو گروه آزمايشي و کنترل (در هر گروه 30 نفر گروه آزمايش و 30 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي آشفتگی روانی کسلر (2003) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (2006) بود. گروه آزمايش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش مهارت های زندگی دريافت كردند و پس از سه ماه پيگيري به عمل آمد. نتایج: یافتهها نشان داد آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین آشفتگی رواني بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب كاهش آشفتگی رواني گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 41/0 میباشد، به عبارت دیگر، 41 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پس آزمون آشفتگی رواني مربوط به تأثیر آموزش مهارت های زندگی میباشد.مهارت های زندگی با توجه به میانگین آشفتگی روانی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب بهبود آشفتگی روانی گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 48/0 میباشد، به عبارت دیگر، 48 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پيگيري آشفتگی روانی مربوط به تأثیر مهارت های زندگی میباشد. آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین کیفیت زندگی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش کیفیت زندگی گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 48/0 میباشد، به عبارت دیگر، 48 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پس آزمون کیفیت زندگی مربوط به تأثیر آموزش مهارت های زندگی میباشد. آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین کیفیت زندگی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش کیفیت زندگی گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 52/0 میباشد، به عبارت دیگر، 52 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پيگيري کیفیت زندگی مربوط به تأثیر مهارت های زندگی میباشد. بحث و نتیجه گیری: آموزش مهارت هاي زندگي بر كاهش آشفتگی روانی و افزایش کیفیت زندگی بیماران فشار خونی که میتواند از طریق متغیرهای اضطراب و افسردگي و کیفیت زندگی ، شناخت بیماران فشار خونی را تغییر دهد و آنها را قادر سازد که عقیده مثبتتری در کنترل خودشان داشته باشند.
زمینه تحقیق و هدف: هدف از اين پژوهش، بررسي تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر كاهش آشفتگی روانی و افزایش کیفیت زندگی بیماران فشار خونی بود. روش مطالعه: اين پژوهش از لحاظ ماهيت جز تحقيقات كاربردي و از لحاط اجرا جز تحقيقات نيمه آزمايشي و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري در اين پژوهش شامل كليه بیماران فشار خونی مراجع كننده به مراكز درمانی شهر هرسین در سال 1399 بود. از بین جامعه آماری، 60 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس در دو گروه آزمايشي و کنترل (در هر گروه 30 نفر گروه آزمايش و 30 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي آشفتگی روانی کسلر (2003) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (2006) بود. گروه آزمايش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش مهارت های زندگی دريافت كردند و پس از سه ماه پيگيري به عمل آمد. نتایج: یافتهها نشان داد آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین آشفتگی رواني بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب كاهش آشفتگی رواني گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 41/0 میباشد، به عبارت دیگر، 41 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پس آزمون آشفتگی رواني مربوط به تأثیر آموزش مهارت های زندگی میباشد.مهارت های زندگی با توجه به میانگین آشفتگی روانی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب بهبود آشفتگی روانی گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 48/0 میباشد، به عبارت دیگر، 48 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پيگيري آشفتگی روانی مربوط به تأثیر مهارت های زندگی میباشد. آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین کیفیت زندگی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش کیفیت زندگی گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 48/0 میباشد، به عبارت دیگر، 48 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پس آزمون کیفیت زندگی مربوط به تأثیر آموزش مهارت های زندگی میباشد. آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین کیفیت زندگی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش کیفیت زندگی گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 52/0 میباشد، به عبارت دیگر، 52 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پيگيري کیفیت زندگی مربوط به تأثیر مهارت های زندگی میباشد. بحث و نتیجه گیری: آموزش مهارت هاي زندگي بر كاهش آشفتگی روانی و افزایش کیفیت زندگی بیماران فشار خونی که میتواند از طریق متغیرهای اضطراب و افسردگي و کیفیت زندگی ، شناخت بیماران فشار خونی را تغییر دهد و آنها را قادر سازد که عقیده مثبتتری در کنترل خودشان داشته باشند.
کلمات کلیدی :
آموزش مهارت های زندگی، آشفتگی روانی، کیفیت زندگی، بیماران فشار خونی
آموزش مهارت های زندگی، آشفتگی روانی، کیفیت زندگی، بیماران فشار خونی
مشاهده مقاله
741
دانلود
0