بررسی رابطه سبک اسناد با خودناتوان سازی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی مطالعه موردی: (دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان)
دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 355 - 377
نویسندگان : مجید خلیلی مقدم *
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک اسناد با خودناتوان سازی تحصیلی و خودکارامدی تحصیلی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان بود. اين تحقيق، از نظر شیوه گرداوری و تحلیل اطلاعات توصيفي ـ پيمايشي با ماهيت کاربردي و از لحاظ روش پیمایشی و از نظر زماني مقطعي بود. در اين تحقيق روش پيمايشي جهت گرد آوري اطلاعات استفاده شده است، لذا آن را مي توان در زمره تحقيق¬هاي ميداني قرار داد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دانشآموز شهر دلگان میباشد، که در سال 1401 به تحصیل اشتغال دارند تشکیل می دهد. روش نمونه گیری باتوجه به جنسیت دانش آموزان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود و از این طریق تعداد 320 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش، ابزار پرسشنامه به عنوان کلید اجرای پژوهش در نظر گرفته شد. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سبکهای اسنادی سلیگمن، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جينک و مورگان و مقیاس خود ناتوان سازی میگلی. برای انجام اين تحلیل ها از نرم افزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد سبک اسناد رابطه مثبت و معنیداری با خودناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان دارد(441/0=r و 05/0P<) همچنین سبک اسناد بر خودناتوان سازی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر دلگان اثر مستقیم دارد (669/0=R2 و P<0.01) و خودکارآمدی(565/0=R2 و P<0.01) تاثیر معنی داری دارد. همچنین بدست آمد تنظیم شناختی در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان (251/0=Vaf) و در رابطه بین سبک اسناد و خودناتوان سازی دانش آموزان (416=Vaf) نقش میانجی در حد متوسط دارد.
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک اسناد با خودناتوان سازی تحصیلی و خودکارامدی تحصیلی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان بود. اين تحقيق، از نظر شیوه گرداوری و تحلیل اطلاعات توصيفي ـ پيمايشي با ماهيت کاربردي و از لحاظ روش پیمایشی و از نظر زماني مقطعي بود. در اين تحقيق روش پيمايشي جهت گرد آوري اطلاعات استفاده شده است، لذا آن را مي توان در زمره تحقيق¬هاي ميداني قرار داد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دانشآموز شهر دلگان میباشد، که در سال 1401 به تحصیل اشتغال دارند تشکیل می دهد. روش نمونه گیری باتوجه به جنسیت دانش آموزان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود و از این طریق تعداد 320 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش، ابزار پرسشنامه به عنوان کلید اجرای پژوهش در نظر گرفته شد. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سبکهای اسنادی سلیگمن، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جينک و مورگان و مقیاس خود ناتوان سازی میگلی. برای انجام اين تحلیل ها از نرم افزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد سبک اسناد رابطه مثبت و معنیداری با خودناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان دارد(441/0=r و 05/0P<) همچنین سبک اسناد بر خودناتوان سازی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر دلگان اثر مستقیم دارد (669/0=R2 و P<0.01) و خودکارآمدی(565/0=R2 و P<0.01) تاثیر معنی داری دارد. همچنین بدست آمد تنظیم شناختی در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان (251/0=Vaf) و در رابطه بین سبک اسناد و خودناتوان سازی دانش آموزان (416=Vaf) نقش میانجی در حد متوسط دارد.
کلمات کلیدی :
سبک اسناد، خودناتوان سازی، خودکارآمدی، تنظیم شناختی هیجان
سبک اسناد، خودناتوان سازی، خودکارآمدی، تنظیم شناختی هیجان
مشاهده مقاله
259
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۷ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲