بررسی رابطه مشکلات خواندن با انگیزه پیشرفت و عزت نفس در دانش آموزان مقطع ابتدایی
دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 98 - 114
نویسندگان : زینب اکرمی * و بهاره رشیدی و زهرا اکرمی
چکیده :
خواندن به عنوان يكي از عمده ترين روشهای كسب معلومات و دانش، بنیادی ترين حوزۀ يادگیری است و چنانچه مشكلات خواندن در دانش آموزان درمان نشود، به فراگیری دانش در دانش آموزان مبتلا به اين اختلال لطمه وارد مي شود. يكي از شايعترين انواع اختلالهای يادگیری، اختلال خواندن (نارساخوانی) است که با نقص در توانايي برای شناخت واژه ها، خواندن كند و نادرست و درک ضعیف در غیاب هوش پايین يا نقص ذهني قابل ملاحظه مشخص مي شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مشکلات خواندن با انگیزه پیشرفت و عزت نفس در دانش آموزان مقطع ابتدایی و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مشکلات خواندن در دانش آموزان بیش از سایر مشکلات اختصاصی یادگیری در حوزههای گوناگون باعث کاهش انگیزه و عزت نفس آنان برای ادامه تحصیل و پیشرفت می شود.
خواندن به عنوان يكي از عمده ترين روشهای كسب معلومات و دانش، بنیادی ترين حوزۀ يادگیری است و چنانچه مشكلات خواندن در دانش آموزان درمان نشود، به فراگیری دانش در دانش آموزان مبتلا به اين اختلال لطمه وارد مي شود. يكي از شايعترين انواع اختلالهای يادگیری، اختلال خواندن (نارساخوانی) است که با نقص در توانايي برای شناخت واژه ها، خواندن كند و نادرست و درک ضعیف در غیاب هوش پايین يا نقص ذهني قابل ملاحظه مشخص مي شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مشکلات خواندن با انگیزه پیشرفت و عزت نفس در دانش آموزان مقطع ابتدایی و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مشکلات خواندن در دانش آموزان بیش از سایر مشکلات اختصاصی یادگیری در حوزههای گوناگون باعث کاهش انگیزه و عزت نفس آنان برای ادامه تحصیل و پیشرفت می شود.
کلمات کلیدی :
نارساخوانی، انگیزه پیشرفت، عزت نفس، دانش آموزان
نارساخوانی، انگیزه پیشرفت، عزت نفس، دانش آموزان
مشاهده مقاله
286
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲