دوره 5، شماره 47، اردیبهشت 1401، صفحات 239 - 225
نویسندگان : مصطفی درویش پنجه که *

چکیده :
هدف از نگارش این مقاله برسی نظریاتی است که هرکدام به مؤلفه‌هایی از یادگیری و عوامل دخیل در آن پرداخته‌اند. کسب اطلاع از چگونگی یادگیری و عوامل تأثیرگذار در آن بستری را فراهم می‌آورد تا عوامل آموزشی بتوانند حداکثر تأثیرگذاری را داشته باشند. ایجاد بستری مناسب در خانه و مدرسه که فراهم‌کننده شیوه‌های درست برخورد با کودکان باشد و نیازهای کودکان را در سنین گوناگون تحت‌الشعاع قرار دهد از ملزومات جوامع امروزی است. هر یک از اندیشمندان خود به‌تنهایی نظریات و اصولی را به فراخور مطالعات و شرایط زندگی در عصر خویش ارائه داده است که عموماً خود این نظریات و اصول زمینه‌ای برای پژوهش‌ها و ارائه نظریاتی جدیدتر فراهم آورده. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش از طریق مطالعه منابع کتابخانه‌ای و استفاده از منابع اینترنتی بوده است و این نتیجه حاصل شد مطالعه دستاوردهای اندیشمندان و مطالعه آن دسته از یافته‌های پژوهشی که از دریچه ذهن دیگر اندیشمندان عبور کرده است می‌تواند اصول کاربردی و قابل‌اجرا به‌وسیله عوامل تعلیم‌وتربیتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد تا آنها بتوانند پس از اجرای نظریات و اندیشه‌ها، از طریق رویکرد تلفیقی آن نظریات و اندیشه‌ها را تقویت کنند.

کلمات کلیدی :
نظریات، یادگیری، تعلیم‌وتربیت، اصول، کودکان