دوره 7، شماره 77، آبان 1403، صفحات 10 - 24
نویسندگان : غزاله زنده دل سیوکی * و جعفر امیری فرح آبادی

چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت مدرسه¬محور و کیفیت تعاملات معلم دانش آموز با توجه به نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای معلمان بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر ماهیت توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق معلمان مقطع ابتدایی در شهرستان تربت حیدریه به تعداد 1085 نفر بودند که در سال تحصیلی 03-1402 در این شهرستان مشغول به کار بوده اند. با توجه به فرمول کوکران، تعداد 248 نفر از ایشان به عنوان نمونه پژوهش تعیین گردید. این تعداد نمونه، به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش مدیریت مدرسه محور از پرسشنامه 33 سوالی داوودی پور و همکاران (1387) استفاده شد. همچنین پرسشنامه 20 سوالی اخلاق حرفه‌ای آرمیتو (2011) و پرسشنامه 17 سوالی کیفیت تعاملات معلم -دانش آموز مورای و زوویچ (2010) برای سنجش دیگر متغیرها استفاده شده است. در راستای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده و بررسی فرضیه‌ها متناسب با نوع داده ها از آمار توصیفی و استباطی (مدل‌یابی معادلات ساختاری توسط نرم افزار Smart PLS نسخه 3) بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش گویای آن بود که مدیریت مدرسه¬محور بر اخلاق حرفه‌ای معلم با ضریب مسیر 64/0 اثرگذار است؛ اما تأثیر مستقیم آن بر کیفیت تعاملات معلم – دانش آموز تأیید نگردید. همچنین اخلاق حرفه‌ای معلم با ضریب مسیر 55/0 بر کیفیت تعاملات معلم – دانش آموز موثر می باشد. همچنین در این پژوهش تأثیر مدیریت مدرسه¬محور با میانجی اخلاق حرفه‌ای معلم بر کیفیت تعاملات معلم – دانش آموز تأیید گردید (تأیید نقش میانجی). این یافته ها نشان می‌دهد مدیریت مدرسه¬محور و اخلاق حرفه‌ای معلم هر دو باید برای موفقیت نظام آموزشی کشور مورد توجه باشد.

کلمات کلیدی :
مدیریت مدرسه¬محور، اخلاق حرفه‌ای معلم، کیفیت تعاملات معلم – دانش آموز


مشاهده مقاله
34
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۹ تیر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۶ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۱ آذر ۱۴۰۳