نقش توانمندسازی در پیشبینی دو بعد حیاتی عملکردشغلی (وظیفهای و زمینهای) معلمان آموزش و پرورش مشهد
دوره 5، شماره 55، دی 1401، صفحات 128 - 139
نویسندگان : معصومه ترک آبادی * و نرگس آهنچیان و وفا ارجمندی نژاد
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف نقش توانمندسازی در پیشبینی ابعاد عملکرد شغلی معلمان ناحیه 7 آموزش و پرورش مشهد انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و در روش اجرا از نوع همبستگی بود. برای نیل به هدف مورد نظر تعداد 370 معلم ناحیه 7 آموزش و پرورش مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 طبق جدول مورگان (از میان 2800 معلم ناحیه 7 مشهد) با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق 2 ابزار استاندارد، پرسشنامه توانمندسازی کارکنان حسنزاده، رجاییپور و نوری (1392) و پرسشنامه عملکرد شغلی (زمینهای و وظیفهای) توسط صفا، رضائی و آذرنژاد (1398) گردآوری شد و با استفاده از نرم افزارآماریSPSS به بررسی فرضیات پژوهش پرداخته شد. در پژوهش حاضر به منظور دستیابی به نتایج دقیق و روشن، مؤلفه عملکرد شغلی معلمان به دو بعد عملکرد وظیفهای و زمینهای تقسیم شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان توانمندسازی معلمان با عملکرد وظیفهای و زمینهای آنان رابطه مثبت و قوی وجود دارد که در این میان بین توانمندسازی با عملکرد وظیفهای با ضریب همبستگی 81/0 رابطه قویتری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون دومتغیره نشان داد که مؤلفه توانمندسازی توانایی بالایی در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان را دارا است.
پژوهش حاضر با هدف نقش توانمندسازی در پیشبینی ابعاد عملکرد شغلی معلمان ناحیه 7 آموزش و پرورش مشهد انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و در روش اجرا از نوع همبستگی بود. برای نیل به هدف مورد نظر تعداد 370 معلم ناحیه 7 آموزش و پرورش مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 طبق جدول مورگان (از میان 2800 معلم ناحیه 7 مشهد) با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق 2 ابزار استاندارد، پرسشنامه توانمندسازی کارکنان حسنزاده، رجاییپور و نوری (1392) و پرسشنامه عملکرد شغلی (زمینهای و وظیفهای) توسط صفا، رضائی و آذرنژاد (1398) گردآوری شد و با استفاده از نرم افزارآماریSPSS به بررسی فرضیات پژوهش پرداخته شد. در پژوهش حاضر به منظور دستیابی به نتایج دقیق و روشن، مؤلفه عملکرد شغلی معلمان به دو بعد عملکرد وظیفهای و زمینهای تقسیم شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان توانمندسازی معلمان با عملکرد وظیفهای و زمینهای آنان رابطه مثبت و قوی وجود دارد که در این میان بین توانمندسازی با عملکرد وظیفهای با ضریب همبستگی 81/0 رابطه قویتری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون دومتغیره نشان داد که مؤلفه توانمندسازی توانایی بالایی در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان را دارا است.
کلمات کلیدی :
توانمندسازی، عملکرد زمینهای، عملکرد وظیفهای، عملکرد شغلی
توانمندسازی، عملکرد زمینهای، عملکرد وظیفهای، عملکرد شغلی
مشاهده مقاله
411
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۷ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۱