دوره 6، شماره 67، دی 1402، صفحات 144 - 160
نویسندگان : میرجمال الدین چناری * و فاطمه نوری جوان و مریم سراوانی و فرزانه پورکیخایی

چکیده :
کودکان مبتلا به کندفهمی تحصیلی با وجود ضریب هوشی برابر با همسالان خود در پیشرفت تحصیلی کمبودهای مشخصی نشان می‌دهند. این کمبودها تأثیر نامطلوبی بر کارکرد تحصیلی و خودپنداره کودک می‌گذارد. اگر این کمبودها درمان نشوند به مرور زمان پایداری نشان خواهند داد. اگر کندفهمی در دانش‌آموزان به موقع تشخیص داده نشود و یا اینکه به آن بی‌توجه باشیم می‌تواند مشکلات جدی برای آنها در پی‌داشته باشد. در مقابل دانش‌آموزان با سرعت بالا در یادگیری نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی دست می‌یابند. یکی از مشکلات جدی در تدریس مجازی که دانش آموزان با آن روبه رو هستند، مسأله کندفهمی دانش‌آموزان در یادگیری است. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر رفع مشکل کندفهمی دانش‌آموزان در آموزش مجازی در درس ریاضی و ارائه راهکارهایی جهت رفع این مشکل بود. پژوهش حاضر از نوع قدام پژوهی از نوع کمی- توصیفی است. داده‌های پژوهش از طریق 1- درجه‌بندی کردن رفتار دانش‌آموزان در مباحث ریاضی 2- نظرسنجی از والدین 3- بررسی دفتر نمره کلاسی 4- مصاحبه با دانش‌آموزان 5- مصاحبه با معاون آموزشی آموزشگاه و 6-پیشینه پژوهشی جمع‌آوری شد. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده و بررسی پیشینه پژوهشی، مدل نظر پژوهش جهت اجرا تدوین شد. نتایج حاصل از آموزش پژوهش حاضر نشان می‌دهد که وضعیت کندفهمی دانش‌آموزان بعد از اجرای راهکارهای پیشنهادی از حالت نامطلوب فاصله گرفته و به وضعیت قابل قبولی رسیده است؛ اما هنوز دانش‌آموزان برای رسیدن به بهترین حالت ممکن باید تلاش بیشتری انجام دهند و معلم نیز باید همواره از راهکارهای جدیدی استفاده نماید.

کلمات کلیدی :
کندفهمی، آموزش مجازی، ریاضی


مشاهده مقاله
208
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۲ تیر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۵ مهر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۲