دوره 7، شماره 79، دی 1403، صفحات 71 - 84
نویسندگان : فرشید رستم زاده * و میر نعمت غیبی و آیت محمدی

چکیده :
تربیت هنری یکی از کارکردهای مهم نظام آموزش و پرورش است که بیانگر پرورش قابلیت های زیبایی شناختی دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی می باشد. هدف این پژوهش بررسی انگیزه معلمان ابتدایی ناحیه 1 شهرستان ارومیه در جهت تربیت هنری دانش آموزان این شهر است. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقیقاتآمیخته(کمی-کیفی) و از نظر مسیر اجرا و گردآوری و تحلیل داده ها از نوع تحقیقات توصیفی ماتریس همبستگی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه استاندارد هرمنس (2005) و پرسشنامه جهت گیری تربیت هنری معلمان (فیلانی 2003) است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس ورژن 28 استفاده شده است. نتایج احصاء شده از این پژوهش حاکی از آن بود که معلمان ابتدایی ناحیه 1به جنبه فرهنگ محوری دید ویژه ای دارند تربیت هنری دانش آموزان عنصر کلیدی در پیشرفت فردی و توسعه جامعه است. امید است که سیستم آموزش و پرورش به سوی دیسیپلین و اصول و قوانینی برود که معلمان مجبور نشوند که آن را دور بزنند و از میانبر ها برای تربیت هنری دانش آموزان بهره بگیرند. اگر اصول و قوانین، همگام با هدف اصلی تربیت هنری و به دور از نادیده گرفتن آن باشند آنوقت معلمان نیز با شور و شوق بیشتری در این راه گام برمی دارند. آشنايی کودکان با اساس هنرها نه تنها به آنان يارای بیان انديشه با شیوه های هنری را می دهد، بلکه قدرت تجزيه و تحلیل رويدادهای اطراف و همچنین دقت را در آنها تقويت می کند. سیر تکاملی هنر با فعالیت چوپای ذهن، رشد انديشه های پر بار و ذوق هنری، دقت حافظه نظری، فعالیت فیزيکی و سنجش نظری، ارتباط نزديک دارد. در مدارس می توان از طريق آموزش هنر به پرورش گرايشهای مطلوب تقويت ارزشها و فرهنگ های مورد نظر در دانش آموزان پرداخت و از آن به عنوان وسیله ای مؤثر در جهت آموزش مفاهیم و اصول رشد از جنبه های عقلانی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی افراد بهره مند شد.

کلمات کلیدی :
انگیزه معلمان، تربیت هنری دانش آموزان، دانش آموز محوری


مشاهده مقاله
13
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۲ آبان ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۹ آذر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ دی ۱۴۰۳