دوره 5، شماره 50، مرداد 1401، صفحات 362 - 389
نویسندگان : ناصر جوبه * و فاطمه سارتاپی و رستم کدخدایی و رضیه بلوچی

چکیده :
با افزایش زندگی شهر نشینی و صنعتی شدن زندگی بشر ،اندک اندک جامعه و محیط‌های فیزیکی زندگی نیز شرایط بسته‌تری را پیدا نموده و نهایتا هم به زندگی آپارتمان نشینی ختم شدند .حضور بی‌سابقه مردم جامعه در فضای مجازی و استفاده از بستر اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه ،کاهش شدید مراودات اجتماعی در تمامی سطوح را به دنبال داشت .بازیهای مجازی تلفن همراه جای بازی‌های واقعی و فکری را گرفتند و جریان رشد کودکان را در همه ابعاد تحت تاثیر قرار دادند ، بازی‌های فکری غیرمجازی از مهمترین ابزار برای مراودات اجتماعی ، درک متقابل ، کاهش استرس می‌باشند .باروش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای در شهر ساربوگ از حجم آماری معین با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی ازمجموع 463 نفر تعداد ۶۰ نفر از دانش آموزان پایه های چهارم ،پنجم و ششم مدارس پسرانه شهر ساربوگ گزینش شدند و مورد پژوهش و بررسی قرارگرفتند. فرض اصلی این پژوهش در این بود که بازی‌های فکری غیرمجازی در دوری از فشارهای روحی و استرس و سازگاری اجتماعی رابطه معناداری دارد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی سهرابی و سامانی (1390) با پاسخ‌های چندگزینه‌ای لیکرت استفاده شد.نتایج حاصله رابطه معنادار بازی‌های فکری غیرمجازی در پرورش هوش و نهایتا ایجاد سازگاری اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی پسرانه شهر ساربوگ را مورد تایید قرار دارد.

کلمات کلیدی :
بازی‌های فکری، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان


مشاهده مقاله
307
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۶ آذر ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۲۳ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ مرداد ۱۴۰۱