پیش بینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی با توجه به نقش کیفیت ارتباط معلم -دانش آموز
دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 256 - 268
نویسندگان : مریم خدمتگذار * و فاطمه ظهیری و سید مجتبی خلیل الهی قوچان عتیق و حسین ظهیری خمارتاش
چکیده :
هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی پیش بینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان مقطع ابتدایی با توجه به نقش کیفیت ارتباط معلم -دانش آموز بود. اين پژوهش از نوع کاربردي بوده و براي اجراي آن از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش¬آموزان ابتدایی شهرستان قوچان در سال تحصیلی 1402-1401 میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله¬ای از بین کلیه مدارس ابتدایی هشت مدرسه (چهار پسرانه و چهار دخترانه) بهصورت تصادفی انتخاب و در هر مدرسه بهصورت تصادفی یک کلاس انتخاب و تمام دانشآموزان آن کلاس¬ها یعنی 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) بهعنوان نمونه آماری در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS23 صورت گرفته است. یافته های این پژوهش نشان داد که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز سازگاری تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی را پیشبینی میکند. در خصوص فرضیه دوم مشخص گردید که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز، سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی را پیشبینی میکند و در نهایت نتایج نشان داد که بین سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد.
هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی پیش بینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان مقطع ابتدایی با توجه به نقش کیفیت ارتباط معلم -دانش آموز بود. اين پژوهش از نوع کاربردي بوده و براي اجراي آن از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش¬آموزان ابتدایی شهرستان قوچان در سال تحصیلی 1402-1401 میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله¬ای از بین کلیه مدارس ابتدایی هشت مدرسه (چهار پسرانه و چهار دخترانه) بهصورت تصادفی انتخاب و در هر مدرسه بهصورت تصادفی یک کلاس انتخاب و تمام دانشآموزان آن کلاس¬ها یعنی 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) بهعنوان نمونه آماری در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS23 صورت گرفته است. یافته های این پژوهش نشان داد که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز سازگاری تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی را پیشبینی میکند. در خصوص فرضیه دوم مشخص گردید که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز، سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی را پیشبینی میکند و در نهایت نتایج نشان داد که بین سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
سازگاری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، کیفیت ارتباط معلم - دانشآموز، شهرستان قوچان
سازگاری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، کیفیت ارتباط معلم - دانشآموز، شهرستان قوچان
مشاهده مقاله
530
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۱ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۴ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲