بررسي رابطه بین سلامت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه
دوره 3، شماره 31، دی 99، صفحات 59 - 51
نویسندگان : امیر قرضی آقبلاغ * و مرتضی عزیزی
چکیده :
هدف از اين تحقيق، تعيين رابطة بین سلامت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی و نيز پيشبيني سلامت اجتماعی از روي خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان هشترود بود. روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش انجام توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان هشترود که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند و تعداد آنها براساس گزارش آموزش و پرورش 734 نفر بود، براساس جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی تعداد نمونههای این تحقیق 254 نفر بود. که به صورت تصادفی و به روش خوشهای چند مرحلهای که از بین دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه نمونهگیری شدند. ابزارهاي پژوهش حاضر عبارت بودند از: پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس(2001)(SEQ-C) و پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز(2004). برای آزمون فرضیهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون دادهها استفاده شد. نتايج تجزيه و تحليل دادهها نشان داد با افزایش سلامت اجتماعی و نیز مولفه های آن، خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی نیز افزایش می یابد. با استفاده از يافتههاي پژوهش حاضر ميتوان عنوان كرد كه با آموزش مهارت های اجتماعی برای دانش آموزان در زمینه سلامت اجتماعی به افزایش خودکارآمدی آنان اقدام نمود.
هدف از اين تحقيق، تعيين رابطة بین سلامت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی و نيز پيشبيني سلامت اجتماعی از روي خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان هشترود بود. روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش انجام توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان هشترود که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند و تعداد آنها براساس گزارش آموزش و پرورش 734 نفر بود، براساس جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی تعداد نمونههای این تحقیق 254 نفر بود. که به صورت تصادفی و به روش خوشهای چند مرحلهای که از بین دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه نمونهگیری شدند. ابزارهاي پژوهش حاضر عبارت بودند از: پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس(2001)(SEQ-C) و پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز(2004). برای آزمون فرضیهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون دادهها استفاده شد. نتايج تجزيه و تحليل دادهها نشان داد با افزایش سلامت اجتماعی و نیز مولفه های آن، خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی نیز افزایش می یابد. با استفاده از يافتههاي پژوهش حاضر ميتوان عنوان كرد كه با آموزش مهارت های اجتماعی برای دانش آموزان در زمینه سلامت اجتماعی به افزایش خودکارآمدی آنان اقدام نمود.
کلمات کلیدی :
سلامت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی، اجتماعی
سلامت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی، اجتماعی
مشاهده مقاله
839
دانلود
0