دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 130 - 142
نویسندگان : آلاء رستمی زاده * و ناهید خلوی زاده

چکیده :
امروزه انتقال فرهنگ و تجربه به نسل جدید تنها هدف تعلیم و تربیت نیست؛ بلکه ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها را رسالت نظام هاي آموزشی دانسته اند. از جمله روش هاي فعالي كه امروزه توجه صاحب نظران تعليم و تربيت را به خود جلب كرده است، روش تدریس ایفای نقش است . روش تدريس ايفاي نقش، فعاليت‌هايي را در بر مي‌گيرد كه دانش آموزان را تا پاي واقعيت يا آنچه هست پيش مي‌برد و در واقع پلي است بين حرف و عمل. روش تدريس ايفاي نقش سبب فراگيري مهارتهاي نوين، تحريك خلاقيت، بهبود ارتباطات و... مي‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس ایفای نقش بر رشد ذهنی و کلامی دانش آموزان مقطع ابتدایی و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که نمایش، ابزاری چند حسی است که مهارتهای اندیشیدن، گوش کردن و صحبت کردن را با هم ترکیب میکند ونیز در درک دانش آموزان از مفاهیم گوناگون، تجربه های به یادماندنی و کمک به حل مسائل و مشکلات موثر می باشد . بیان دیالوگ های نقش و خواندن شعر و سرود در زمان ایفای نقش ها در نمایش منجر به رشد مهارت های ذهنی و کلامی دانش آموزان می شود .

کلمات کلیدی :
دانش آموزان ابتدایی، ایفای نقش، رشد ذهنی، رشد کلامی


مشاهده مقاله
389
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۶ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲