دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 225 - 231
نویسندگان : مهدی بابائی *

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اجتماعی معلم در تعلیم و تربیت دانش آموزان است. این پژوهش به روش کیفی و توصیفی است که برای گردآوری و طبقه‌بندی اطلاعات آن به منابع مکتوب و مقالات معتبر در این زمینه مراجعه شده است. با توجه به گستردگی و پیشرفت در نظام آموزش‌وپرورش و نظام‌های اجتماعی، معلمان نیازمند توانایی‌های بالقوه‌ای هستند تا شرایط لازم را برای پرورش خلاقیت و بروز استعداد دانش آموزان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم سازند. یکی از مهارت‌های موردتوجه معلمان، برخورداری از نقش اجتماعی مناسب است چراکه دانش آموزان بخشی از زمان روزانه خود را در مدرسه و در تعامل با معلمان سپری می‌کنند و رفتارهای اجتماعی معلم از بعد روانشناسی، اخلاق و ... بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد. در فرایند تعلیم و تربیت با توجه به نقش اجتماعی معلم، فقط انتقال معلومات و مهارت‌های معلمی نیست، بلکه تمام خلقیات، آراستگی ظاهری، صفات و ... او به شاگردان منتقل می‌شود. ارتباط معلم - دانش‌آموز به‌عنوان منبع حمایت اجتماعی در یادگیری دانش آموزان نقش مهم و به پیامدهای حاصل از آموزش کمک می‌کند. بر اساس مطالب گفته‌شده لازم است که معلم به نقش اجتماعی خود که شامل ویژگی‌های عاطفی، اجتماعی و ... در امر تعلیم و تربیت است، نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

کلمات کلیدی :
نقش اجتماعی معلم، تعلیم و تربیت، دانش آموزان


مشاهده مقاله
1,444
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۳ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲