راهکارهای پیشگیری از رفتارهای پرخطر دانش آموزان متوسطه اول بروجرد
دوره 7، شماره 81، اسفند 1403، صفحات 66 - 79
نویسندگان : کرم اله جوانمرد و مهشید احسانفر و نگار غلامی * و سارا گودرزی
چکیده :
نوجوانان يكي از قشرهاي حساس و پرخطر جامعه محسوب مي شوند كه آسيب ها و رفتارهاي پرخطر باعث تهديد سلامت رواني آنها مي شود. از آنجايي كه متربيان از ٧ سالگي وارد مدرسه مي شود، نقش مدارس در كنترل اين رفتارها، بسيار پررنگ خواهد شد. لذا هدف از اين پژوهش «بررسي راهكارهاي پيشگيري از رفتارهاي پرخطر دانش آموزان در مدارس» مي باشد. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایش بوده و شيوه گردآوري داده ها نيز مبتني بر شيوه مصاحبه و پرسشنامه مي باشد كه اين داده هاي به دست آمده با رويكرد توصيفي – تحليلي در راستاي رسيدن به موضوع پژوهش حاضر مورد تحليل قرار گرفته است. برای انتخاب نمونه، از روش تصادفی طبقهای استفاده شده است تا نمایندگی مناسبی از تمام دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان بروجرد حاصل شود. ابتدا مدارس مختلف شناسایی شدند و سپس از هر مدرسه تعدادی دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. يافته هاي پژوهش نشان ميدهد كه نوجواناني كه داراي آگاهي از سلامت رواني و اجتماعي خود هستند، نقاط قوت خود را به خوبي شناخته و داراي عزت نفس هستند و مي توانند رفتارهاي اجتماعي سالم داشته و با كنترل عواطف و احساسات از انجام اينگونه رفتارها خودداري نمايند. يكي از نشانه هاي رفتارهاي خود مراقبتي، داشتن مهارت نه گفتن در مقابله با موقعيت هاي خطرآميز است.
نوجوانان يكي از قشرهاي حساس و پرخطر جامعه محسوب مي شوند كه آسيب ها و رفتارهاي پرخطر باعث تهديد سلامت رواني آنها مي شود. از آنجايي كه متربيان از ٧ سالگي وارد مدرسه مي شود، نقش مدارس در كنترل اين رفتارها، بسيار پررنگ خواهد شد. لذا هدف از اين پژوهش «بررسي راهكارهاي پيشگيري از رفتارهاي پرخطر دانش آموزان در مدارس» مي باشد. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایش بوده و شيوه گردآوري داده ها نيز مبتني بر شيوه مصاحبه و پرسشنامه مي باشد كه اين داده هاي به دست آمده با رويكرد توصيفي – تحليلي در راستاي رسيدن به موضوع پژوهش حاضر مورد تحليل قرار گرفته است. برای انتخاب نمونه، از روش تصادفی طبقهای استفاده شده است تا نمایندگی مناسبی از تمام دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان بروجرد حاصل شود. ابتدا مدارس مختلف شناسایی شدند و سپس از هر مدرسه تعدادی دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. يافته هاي پژوهش نشان ميدهد كه نوجواناني كه داراي آگاهي از سلامت رواني و اجتماعي خود هستند، نقاط قوت خود را به خوبي شناخته و داراي عزت نفس هستند و مي توانند رفتارهاي اجتماعي سالم داشته و با كنترل عواطف و احساسات از انجام اينگونه رفتارها خودداري نمايند. يكي از نشانه هاي رفتارهاي خود مراقبتي، داشتن مهارت نه گفتن در مقابله با موقعيت هاي خطرآميز است.
کلمات کلیدی :
آسيب اجتماعي، رفتار پرخطر، دانش آموزان
آسيب اجتماعي، رفتار پرخطر، دانش آموزان
مشاهده مقاله
23
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۹ آبان ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۵ دی ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۸ اسفند ۱۴۰۳