دوره 7، شماره 81، اسفند 1403، صفحات 38 - 48
نویسندگان : فرشید رستم زاده * و آیت محمدی و شهلا مصطفوی

چکیده :
پیدایش رویکردهای جدید در علم مدیریت ، بیش از آنکه عواملی سخت افزاری را تحت تاثیر قرار دهد، عوامل نرم آن را متاثر خواهد کرد. در عصر چابکی دیگر نمی توان همه چیز را از قبل پیش بینی و برنامه ریزی کرد، لذا استفاده از روش های سنتی نتیجه بخش نخواهد بود. نیروی انسانی چابک مجموعه ای از قابلیت های منعطفی را باید دارا باشد که بتواند بر بی ثباتی ها غلبه یابد. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال ارزیابی شاخص ها و ابعاد چابکی نیروی انسانی در مدارس غیرانتفاعی شهرستان ارومیه می باشد که پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی می باشد که در این پژوهش ابتدا با استفاده از پژوهش های مرتبط با چابکی، چارچوبی فراهم شده و سپس با روش دلفی خبرگان و با نمونه گیری قضاوتی و زنجیره ای، مدلی مطابق نظر خبرگان تهیه و تدوین گشت با مراحل چهارگانه دلفی مدل تایید شده پنل خبرگان با ابعاد پنج گانه و شاخص های متعدد قابلیت های چابکی نیروی انسانی به صورت زیر نهایی شد: هوشمندی و آگاهی، شایستگی های چندگانه، مدیریت دانش و کلاس، فرهنگ توانمند سازی، سیستم اطلاعات. تجهیز منابع انسانی به این قابلیت ها موجب خواهد شد که سازمان ها نه تنها ریسک مواجهه با عدم اطمینانی را پایین بیاورند، بلکه گام ذز مسیر چابک سازی گذارند. پویایی و ایجاد زنجیره ای از قابلیت ها برای منابع انسانی راه کاری است که می تواند بن بست متداول بسیاری را که در مسیر پیشرفت قرار دارند رهگشا باشد.

کلمات کلیدی :
چابکی نیروی انسانی، قابلیت ها، گروه دلفی.


مشاهده مقاله
22
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۱ آذر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۵ دی ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۶ اسفند ۱۴۰۳