تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه چهارم با توجه به روش خوانایی گانینگ، ضریب درگیری ویلیام رومی و هدفهای آموزشی بلوم.
دوره 6، شماره 68، بهمن 1402، صفحات 84 - 99
نویسندگان : علی میر * و امین رسولی و محمد حسین ایروانی
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم دبستان بر اساس روش خوانایی گانینگ، ضریب درگیری ویلیام رومی و اهداف یادگیری بلوم بود. جامعه مورد مطالعه کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم دبستان بود. بخشی از کتاب به صورت تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، اهداف یادگیری بلوم، موارد تحلیل ویلیام رومی و روش خوانایی گانینگ است. واحد مورد مطالعه دروس کتاب فارسی چهارم دبستان بود، همچنین متن، تصاویر و سوالات کتاب نیز به عنوان واحد تحلیل بررسی شدند. نتایج نشان داد که متن کتاب فارسی پایه چهارم دبستان با ضریب درگیری 11/0متنی غیر فعال است و زمینه یادگیری را فراهم نمی کند، امّا ضریب درگیری سوالات با این روش 6/0 بدست آمد که نشان دهنده فعال بودن سوالات کتاب می باشد، همچنین ضریب درگیری تصاویر 4/0 بدست آمد که نشان دهنده فعالیت تصاویر کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم است(بر اساس روش ویلیام رومی250 جمله و 10سوال و 10تصویر تحلیل شد).بر اساس روش گانینگ 300جمله به صورت تصادفی از ابتدا،میانه و انتهای کتاب انتخاب و تحلیل شد (با میانگین35/5) مشخص شد که سطح خوانایی کتاب بالاتر از توانایی دانش آموزان پایه چهارم است. در ادامه پس از بررسی و تحلیل 250جمله و 10سوال بهطور تصادفی بر اساس روش بلوم مشخص شد که 90%از کل کتاب به حیطه شناختی، 8/8% به حیطه عاطفی و تنها 1/1% از کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم به حیطه روانی-حرکتی اهداف یادگیری بلوم پرداخته است. یافته ها باید در اصلاح کتاب، توجه بیشتر به فعالیت متن، تناسب سطح خوانایی جملات با توانایی های دانش آموزان و همچنین توجه بیشتر به حیطه روانی-حرکتی اهداف یاد گیری بلوم بکار گرفته شود.
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم دبستان بر اساس روش خوانایی گانینگ، ضریب درگیری ویلیام رومی و اهداف یادگیری بلوم بود. جامعه مورد مطالعه کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم دبستان بود. بخشی از کتاب به صورت تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، اهداف یادگیری بلوم، موارد تحلیل ویلیام رومی و روش خوانایی گانینگ است. واحد مورد مطالعه دروس کتاب فارسی چهارم دبستان بود، همچنین متن، تصاویر و سوالات کتاب نیز به عنوان واحد تحلیل بررسی شدند. نتایج نشان داد که متن کتاب فارسی پایه چهارم دبستان با ضریب درگیری 11/0متنی غیر فعال است و زمینه یادگیری را فراهم نمی کند، امّا ضریب درگیری سوالات با این روش 6/0 بدست آمد که نشان دهنده فعال بودن سوالات کتاب می باشد، همچنین ضریب درگیری تصاویر 4/0 بدست آمد که نشان دهنده فعالیت تصاویر کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم است(بر اساس روش ویلیام رومی250 جمله و 10سوال و 10تصویر تحلیل شد).بر اساس روش گانینگ 300جمله به صورت تصادفی از ابتدا،میانه و انتهای کتاب انتخاب و تحلیل شد (با میانگین35/5) مشخص شد که سطح خوانایی کتاب بالاتر از توانایی دانش آموزان پایه چهارم است. در ادامه پس از بررسی و تحلیل 250جمله و 10سوال بهطور تصادفی بر اساس روش بلوم مشخص شد که 90%از کل کتاب به حیطه شناختی، 8/8% به حیطه عاطفی و تنها 1/1% از کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم به حیطه روانی-حرکتی اهداف یادگیری بلوم پرداخته است. یافته ها باید در اصلاح کتاب، توجه بیشتر به فعالیت متن، تناسب سطح خوانایی جملات با توانایی های دانش آموزان و همچنین توجه بیشتر به حیطه روانی-حرکتی اهداف یاد گیری بلوم بکار گرفته شود.
کلمات کلیدی :
تحلیل محتوا، فارسی بخوانیم پایه چهارم دبستان، اهداف یادگیری بلوم، ویلیام رومی، روش خوانایی گانینگ
تحلیل محتوا، فارسی بخوانیم پایه چهارم دبستان، اهداف یادگیری بلوم، ویلیام رومی، روش خوانایی گانینگ
مشاهده مقاله
319
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۲ مهر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۶ آذر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۷ بهمن ۱۴۰۲