نقش واسطهای تابآوری تحصیلی در رابطه بین ساختار هدفی کلاس و خوشبینی تحصیلی دانش آموزان
دوره 5، شماره 51، شهریور 1401، صفحات 614 - 627
نویسندگان : رویا عباس زاده *
چکیده :
یکی از مهمترین عواملی که باعث پیشرفت تحصیلی میگردد، خوش بینی تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای تابآوری تحصیلی در رابطه بین ساختار هدفی کلاس و خوشبینی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوم شهرستان مرند بود که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 384 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ساختار ادراک شده کلاس درس میدلی و همکاران (1988)، مقیاس خوشبینی تحصیلی اسچننموران و همکاران (2013) و پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004)استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و نرم افزار های spss22 وAmos22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که رابطه بین اهداف تبحری و عملکردی با تاب آوری تحصیلی مثبت و رابطه بین هدف اجتنابی با تاب آوری تحصیلی منفی بود (05/0 P<)، بین تاب آوری تحصیلی و خوش بینی تحصیلی نیز رابطه مثبت معنی داری برقرار بود (05/0 P<). همچنین، اثر غیر مستقیم اهداف تبحری و اهداف عملکردی بر خوش بینی تحصیلی مثبت، اما رابطه غیر مستقیم اهداف اجتنابی با خوش بینی تحصیلی منفی بود (05/0 P<)، با توجه به نتایج به مربیان و دست اندرکاران آموزشی توصیه می شود تا کارگاه های آموزشی افزایش میزان تاب آوری تحصیلی را برای دانش آموزان اجرا نمایند.
یکی از مهمترین عواملی که باعث پیشرفت تحصیلی میگردد، خوش بینی تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای تابآوری تحصیلی در رابطه بین ساختار هدفی کلاس و خوشبینی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوم شهرستان مرند بود که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 384 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ساختار ادراک شده کلاس درس میدلی و همکاران (1988)، مقیاس خوشبینی تحصیلی اسچننموران و همکاران (2013) و پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004)استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و نرم افزار های spss22 وAmos22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که رابطه بین اهداف تبحری و عملکردی با تاب آوری تحصیلی مثبت و رابطه بین هدف اجتنابی با تاب آوری تحصیلی منفی بود (05/0 P<)، بین تاب آوری تحصیلی و خوش بینی تحصیلی نیز رابطه مثبت معنی داری برقرار بود (05/0 P<). همچنین، اثر غیر مستقیم اهداف تبحری و اهداف عملکردی بر خوش بینی تحصیلی مثبت، اما رابطه غیر مستقیم اهداف اجتنابی با خوش بینی تحصیلی منفی بود (05/0 P<)، با توجه به نتایج به مربیان و دست اندرکاران آموزشی توصیه می شود تا کارگاه های آموزشی افزایش میزان تاب آوری تحصیلی را برای دانش آموزان اجرا نمایند.
کلمات کلیدی :
تاب آوری، ساختار هدفی کلاس، خوشبینی تحصیلی، دانش آموز
تاب آوری، ساختار هدفی کلاس، خوشبینی تحصیلی، دانش آموز
مشاهده مقاله
374
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۰ تیر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۱۹ شهریور ۱۴۰۱