دوره 7، شماره 78، آذر 1403، صفحات 129 - 140
نویسندگان : مریم السادات جزایری * و نگین رزاقی

چکیده :
این تحقیق با هدف بررسی نقش تنظیم رفتاری هیجان در رابطه ذهن آگاهی با کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس مقطع ابتدایی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شاملتمامی مدیران ناحیه 5اصفهان که در سال تحصیلی 1402-1403مشغول فعالیت بودند با نمونه گیری تصادفی ساده 200نفر نمونه برگزیده شد. پرسشنامه هایی که برای تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفتند، شامل: پرسشنامه تنظیم هیجانی رفتار(BERQ) گارنفسكي و كرایج (2001) پرسشنامه کيفيت زندگی کاری والتون و پرسشنامه ی ذهن آگاهی بیر و همکاران(2011)استفاده شده است. برای پاسخگویی به فرضیه های پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و تعیین رابطه از همبستگی پیرسون استفاده شد نتایج نشان داد بین متغیرهای پژوهشی به صورت کلی رابطه معنی داری وجود دارد؛ به عبارت دیگر بین ذهن آگاهی با کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس رابطه وجود دارد (544/0=r). بین تنظیم رفتاری هیجان با کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس رابطه وجود دارد (420/0=r). با توجه به اینکه اکثر روابط بین متغیرها در سطح معنی داری قرار دارد. بنابراین تنظیم رفتاری هیجان در ذهن آگاهی بالاو کیفیت زندگی کاری بهتر نقش موثر دارد.

کلمات کلیدی :
تنظیم رفتاری هیجان، کیفیت زندگی کاری، ذهن آگاهی


مشاهده مقاله
12
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۸ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۱ آذر ۱۴۰۳