دوره 4، شماره 45، اسفند 1400، صفحات 10 - 1
نویسندگان : زهره حمزه لو * و حسن حجازی و سوما هادوی و بفرین صالحی

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انگیزۀ‌ شغلی با هوش هیجانی و هوش فرهنگی معلمان مرد دوره ابتدایی شهرستان سقز انجام‌ گرفت. روش مطالعه در این پژوهش توصیفی_همبستگی بود و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های انگیزۀ‌ شغلی هاکمن و اولدهاوم، هوش هیجانی سیبریاشرینگ و هوش فرهنگی ارلی و آنگ استفاده ‌شد. نمونه‌برداری به روش نمونه‌گیری در دسترس بوده ولی با توجه به تعداد کم جامعه آماری، جمعیت نمونه شامل کلیه معلمان مرد مقطع ابتدایی شهرستان سقز (212 نفر) درسال تحصیلی 1399-1398 بوده است. از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام) برای تحلیل آماری داده‌های پژوهش استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که متغیرهای هوش فرهنگی و هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری با انگیزۀ‌شغلی داشته و با افزایش میزان هوش فرهنگی و هوش هیجانی، میزان انگیزۀ‌شغلی معلمان نیز افزایش پیدا کرده و همچنین، هوش فرهنگی و هوش هیجانی می‌تواند انگیزۀ‌شغلی معلمان را پیش‌بینی کنند.‌

کلمات کلیدی :
انگیزه شغلی، هوش فرهنگی، هوش هیجانی، معلمان دوره ابتدایی