دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 103 - 121
نویسندگان : زینب عطایی کچویی *

چکیده :
کتاب های درسی آینه تمام نمای سیاست های ایدئولوژیکی, فرهنگی, سیاسی, دینی, و… می باشند و نقش تعیین کننده ای در تکوین و تنفیذ هویت های جمعی؛ جنسیتی, گروهی و قومی ایفا می کنند. این پژوهش با هدف بررسی همسویی و ناهمسویی محتوای کتاب های علوم انسانی متوسطه اول بر اساس هنجارهای هویتی جنسی انجام شده است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با رویکرد کمی بوده است. جامعه آماری محتوای کتاب های درسی دوره اول متوسطه سال تحصیلی 96-97 بود که در پژوهش حاضر كتاب هاي فارسی، مطالعات اجتماعی، تفکر و سبک زندگی، پیام های آسمانی، هنر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که هویت زنانه در کلیه کتب متوسطه اول به تعداد 101 جمله، 89 تصویر، 342 کلمه و 184 صفحه، هویت مردانه در کلیه کتب متوسطه اول به تعداد 379جمله، 393 تصویر، 1186 کلمه و 576 صفحه ، هویت دو جنسی در کلیه کتب متوسطه اول به تعداد 82 جمله، 131 تصویر، 385 کلمه و 237 صفحه و بی هویتی جنسی در کلیه کتب متوسطه اول به تعداد 278 جمله، 62 تصویر، 762 کلمه و 298 صفحه بود.

کلمات کلیدی :
هویت زنانه، هویت مردانه، هویت دوجنسی، بی هویتی


مشاهده مقاله
303
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۰ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲