تلفیق( درهم تنیدن) مهارت های تفکر در محتوای دروس
دوره 5، شماره 56، بهمن 1401، صفحات 11 - 25
نویسندگان : زینب کلوانی و عصمت رسولی *
چکیده :
مقاله حاضر با هدف بررسی تلفیق مهارت های تفکر در محتوای دروس انجام گرفت. این مقاله، در ابتدا با توجه به اینکه امروزه، بسیاری از نوجوانان در رویارویی با مسائل زندگی تواناییهای لازم و اساسی را ندارند و در مواجهه با مشکلات روزمره و مقتضیات آن آسیبپذیرند، جایگاه و ضرورت آموزش مهارتهای فکری به دانشآموزان نوجوان برای مواجه شدن با مسائل دنیای امروز و جایگزین کردن روشها و نگرشهای علمی پژوهشمحور، به جای انتقال و ذخیره سازی حقایق علمی، همچنین آموزش تلفیقی در مقایسه با روش سنتی مورد بحث قرار گرفته است. پس از طرح مسئله و ضرورت توجه به آن، برخی از ویژگیهای بارز رشد نوجوانان و دلالت آنها بر آموزش مهارتهای زندگی و نظریه های همسوی مهارتهای تفکر (انتقادی، خلاق، حل مسئله) تجزیه و تحلیل شده است. که بعد از تحلیل تئوریهای موافق این رویکرد، به تجزیه و تحلیل مفاهیم و تعاریف تفکر انتقادی و تلفیق پرداخته و آموزش تفکر خلاق و روش حل مسئله را، با استناد به دیدگاههای مختلف صاحبنظران تربیتی، روشی مؤثر برای پرورش تفکر پژوهشی معرفی کرده است. یافته هاي پژوهش نشـان داد، آمـوزش تلفیقـی در مقایسـه بـا روش سـنتی تـأثیر بیشـتري بـر تفکـر انتقادي و شادکامی دانش آموزان نوجوان دارد.
مقاله حاضر با هدف بررسی تلفیق مهارت های تفکر در محتوای دروس انجام گرفت. این مقاله، در ابتدا با توجه به اینکه امروزه، بسیاری از نوجوانان در رویارویی با مسائل زندگی تواناییهای لازم و اساسی را ندارند و در مواجهه با مشکلات روزمره و مقتضیات آن آسیبپذیرند، جایگاه و ضرورت آموزش مهارتهای فکری به دانشآموزان نوجوان برای مواجه شدن با مسائل دنیای امروز و جایگزین کردن روشها و نگرشهای علمی پژوهشمحور، به جای انتقال و ذخیره سازی حقایق علمی، همچنین آموزش تلفیقی در مقایسه با روش سنتی مورد بحث قرار گرفته است. پس از طرح مسئله و ضرورت توجه به آن، برخی از ویژگیهای بارز رشد نوجوانان و دلالت آنها بر آموزش مهارتهای زندگی و نظریه های همسوی مهارتهای تفکر (انتقادی، خلاق، حل مسئله) تجزیه و تحلیل شده است. که بعد از تحلیل تئوریهای موافق این رویکرد، به تجزیه و تحلیل مفاهیم و تعاریف تفکر انتقادی و تلفیق پرداخته و آموزش تفکر خلاق و روش حل مسئله را، با استناد به دیدگاههای مختلف صاحبنظران تربیتی، روشی مؤثر برای پرورش تفکر پژوهشی معرفی کرده است. یافته هاي پژوهش نشـان داد، آمـوزش تلفیقـی در مقایسـه بـا روش سـنتی تـأثیر بیشـتري بـر تفکـر انتقادي و شادکامی دانش آموزان نوجوان دارد.
کلمات کلیدی :
تلفیق، مهارتهاى تفکر، تفکرانتقادی، تفکر خلاق، حلمسئله
تلفیق، مهارتهاى تفکر، تفکرانتقادی، تفکر خلاق، حلمسئله
مشاهده مقاله
420
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ مهر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۰ آذر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۳۰ بهمن ۱۴۰۱