تحلیل کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی به روش ویلیام رومی و مقایسه آن با مطالعات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
دوره 6، شماره 64، مهر 1402، صفحات 12 - 25
نویسندگان : طاهره فلاح یخدانی * و علیرضا عراقیه و امیرحسین مهدیزاده
چکیده :
این پژوهش به منظور تحلیل و مقایسه کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی به روش ویلیام رومی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. روش گردآوری اطلاعات روش تحلیل محتوا بود. جامعه آماری کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی سال 1399 بود. روش نمونهگیری سرشماری کامل بود. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل مبتنی بر روش ويلیام رومی و چکلیستی با هدف بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری متن درس، کدگذاری تصویرها و شاخص درگیری فعالیتمحور بودن کتاب استفاده شد. نتایج نشان داد: 1. میزان بهکارگیری شیوه ارائه فعال در متن، پرسشها و تصاویر کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی در حد ضعیف است و در این کتاب، میزان بهکارگیری جنبههای غیرفعال بیشتر از جنبههای فعال است. 2. کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی «فعالیتمحور» نبوده و تعداد فعالیتها (29 فعالیت) با توجه به تعداد صفحات کتاب فوق (105 صفحه) نامناسب است. 3. میزان مطابقت محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی با مطالعات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هماهنگ نیست.
این پژوهش به منظور تحلیل و مقایسه کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی به روش ویلیام رومی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. روش گردآوری اطلاعات روش تحلیل محتوا بود. جامعه آماری کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی سال 1399 بود. روش نمونهگیری سرشماری کامل بود. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل مبتنی بر روش ويلیام رومی و چکلیستی با هدف بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری متن درس، کدگذاری تصویرها و شاخص درگیری فعالیتمحور بودن کتاب استفاده شد. نتایج نشان داد: 1. میزان بهکارگیری شیوه ارائه فعال در متن، پرسشها و تصاویر کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی در حد ضعیف است و در این کتاب، میزان بهکارگیری جنبههای غیرفعال بیشتر از جنبههای فعال است. 2. کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی «فعالیتمحور» نبوده و تعداد فعالیتها (29 فعالیت) با توجه به تعداد صفحات کتاب فوق (105 صفحه) نامناسب است. 3. میزان مطابقت محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی با مطالعات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هماهنگ نیست.
کلمات کلیدی :
مطالعات اجتماعی پایه سوم، ویلیام رومی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
مطالعات اجتماعی پایه سوم، ویلیام رومی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
مشاهده مقاله
278
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۸ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ آبان ۱۴۰۲