اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تاب آوری روانی و تنظیم شناختی هیجان در بین افراد معتاد به مواد مخدر
دوره 8، شماره 83، اردیبهشت 1404، صفحات 91 - 115
نویسندگان : شیما مکندی * و سارا صادقي سراب قنبري و فائزه دارابی
چکیده :
هدف از اين پژوهش بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تاب آوری روانی و تنظیم شناختی هیجان در بین افراد معتاد به مواد مخدر بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 30 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش دردسترس انتخاب شدند. 15 نفر به گروه آزمايش و 15 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي تنظیم شناختی- هیجانی گارنفسکی و همکاران ( 2002 )، تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و بهزیستی روان شناختی ریف (1994) بود. گروه آزمايش به صورت هفتگی، طی هشت جلسه و هرجلسه به مدت یک و نیم ساعت آموزش ذهن آگاهی دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین تاب آوری روانی، تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار و بهزیستی روان شناختی در افراد معتاد به مواد مخدر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل ، موجب افزایش تنظیم شناختي هیجان سازگار، تاب آوری روانی و بهزیستی روان شناختی و کاهش تنظیم شناختي هیجان ناسازگار در افراد معتاد به مواد مخدر شده است. بنابراین ذهن آگاهی می تواند در رها سازي افراد از افکار اتوماتیک، عادت ها و الگوهاي رفتاري ناسالم کمک کند و از این رو نقش مهمی را در تنظیم رفتاري ایفا کند. به علاوه با افزودن وضوح و حیات به تجربیات می تواند سلامتی و شادمانی را به همراه داشته باشد.
هدف از اين پژوهش بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تاب آوری روانی و تنظیم شناختی هیجان در بین افراد معتاد به مواد مخدر بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 30 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش دردسترس انتخاب شدند. 15 نفر به گروه آزمايش و 15 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي تنظیم شناختی- هیجانی گارنفسکی و همکاران ( 2002 )، تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و بهزیستی روان شناختی ریف (1994) بود. گروه آزمايش به صورت هفتگی، طی هشت جلسه و هرجلسه به مدت یک و نیم ساعت آموزش ذهن آگاهی دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین تاب آوری روانی، تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار و بهزیستی روان شناختی در افراد معتاد به مواد مخدر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل ، موجب افزایش تنظیم شناختي هیجان سازگار، تاب آوری روانی و بهزیستی روان شناختی و کاهش تنظیم شناختي هیجان ناسازگار در افراد معتاد به مواد مخدر شده است. بنابراین ذهن آگاهی می تواند در رها سازي افراد از افکار اتوماتیک، عادت ها و الگوهاي رفتاري ناسالم کمک کند و از این رو نقش مهمی را در تنظیم رفتاري ایفا کند. به علاوه با افزودن وضوح و حیات به تجربیات می تواند سلامتی و شادمانی را به همراه داشته باشد.
کلمات کلیدی :
آموزش ذهن آگاهی، بهزیستی روان شناختی، تاب آوری روانی، تنظيم شناختي هيجان،افراد معتاد به مواد مخدر
آموزش ذهن آگاهی، بهزیستی روان شناختی، تاب آوری روانی، تنظيم شناختي هيجان،افراد معتاد به مواد مخدر
مشاهده مقاله
45
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۳ آذر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۱ بهمن ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴