دوره 8، شماره 83، اردیبهشت 1404، صفحات 91 - 115
نویسندگان : شیما مکندی * و سارا صادقي سراب قنبري و فائزه دارابی

چکیده :
هدف از اين پژوهش بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تاب آوری روانی و تنظیم شناختی هیجان در بین افراد معتاد به مواد مخدر بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 30 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش دردسترس انتخاب شدند. 15 نفر به گروه آزمايش و 15 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي تنظیم شناختی- هیجانی گارنفسکی و همکاران ( 2002 )، تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و بهزیستی روان شناختی ریف (1994) بود. گروه آزمايش به صورت هفتگی، طی هشت جلسه و هرجلسه به مدت یک و نیم ساعت آموزش ذهن آگاهی دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین تاب آوری روانی، تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار و بهزیستی روان شناختی در افراد معتاد به مواد مخدر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل ، موجب افزایش تنظیم شناختي هیجان سازگار، تاب آوری روانی و بهزیستی روان شناختی و کاهش تنظیم شناختي هیجان ناسازگار در افراد معتاد به مواد مخدر شده است. بنابراین ذهن آگاهی می تواند در رها سازي افراد از افکار اتوماتیک، عادت ها و الگوهاي رفتاري ناسالم کمک کند و از این رو نقش مهمی را در تنظیم رفتاري ایفا کند. به علاوه با افزودن وضوح و حیات به تجربیات می تواند سلامتی و شادمانی را به همراه داشته باشد.

کلمات کلیدی :
آموزش ذهن آگاهی، بهزیستی روان شناختی، تاب آوری روانی، تنظيم شناختي هيجان،افراد معتاد به مواد مخدر


مشاهده مقاله
45
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۳ آذر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۱ بهمن ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴